Ako si zlepšiť angličtinu z koktania na plynulú úroveň za jediný rok?

majka jakubikova s detmi

Na začiatku roka sme všetci nabudení a namotivovaní zmeniť svoj život, aby tento rok bol lepší ako ten predošlý. A tak si kúpime permanentku do posilky, prihlásime sa na jazykový kurz, a myslíme si, že to stačí. 

Omyl! Kúpou permanentky do fitka ste urobili len prvý krok, ale tehličky na bruchu vám samé nenaskočia. Však to poznáme. 

S jazykom je to podobne. Treba doň investovať energiu a čas. Prišla na to aj Majka Jakubíková, mamina 2 drobcov. Pred rokom bola ešte na materskej, tá sa však blížila ku koncu a Majka vedela, že si bude hľadať novú prácu, lebo jej pôvodné pracovné miesto zrušili.

V oblasti HR si však bez angličtiny neporadí. Tak čo teraz, keď jej posledný kontakt s angličtinou bol na gymnáziu pred vyše 10 rokmi?

„Pred rokom som mala angličtinu na úrovni večných začiatočníkov – roky učenia, keď máš pocit, že dokážeš napísať super test, dokážeš zmaturovať, urobiť pár semestrov na vysokej škole, ale stále máš angličtinu v pasívnej podobe. Nerozprávaš, nepoužívaš ju, a keď potrebuješ povedať vetu, tak ti vystúpia kropaje potu a cítiš sa zle, pretože ju proste povedať nevieš.“

Majka vedela, že aktívna angličtina jej pri hľadaní novej práce veľmi pomôže, no keď začala hľadať možnosti, cítila sa stratene.

“Chvíľu som tápala, pretože som nevedela nájsť spôsob, ako na to. Dochádzanie do jazykovky pre mňa nebolo možné. A chodiť pravidelne na individuálne hodiny s lektorom je finančne náročné. O skupinový kurz som záujem nemala. Bolo by to to isté, čo sme mali v škole a vedela som, že to nefunguje. 

Náhodou som narazila na Jazykový mentoring a zdalo sa mi, že áno, toto je pre mňa. Netreba nikam chodiť, učíš sa kedy chceš a Majster jazykov ti ponúkne metódy, ako sa učiť. Pretože toto bol môj problém, vedela som, že sa chcem učiť inak, ale nevedela som ako.”

Zrazu jej učenie sa jazykov začalo dávať zmysel a rozhodla sa učiť s videokurzom Majster jazykov – systematicky a zábavne.

Nemyslela som si, že som na jazyky talentovaná. Bola som však presvedčená o tom, že ak sa budem angličtine intenzívne venovať, tak za dva roky, do konca rodičovskej dovolenky, to dokážem dať na slušnú úroveň. Stanovila som si cieľ, že chcem byť schopná reagovať na pracovné ponuky v angličtine. Nechcela som ju vedieť len tak, že si budem môcť prečítať článok. Chcela som ju vedieť tak, aby som mohla viesť pracovné pohovory.

Kúpila som si kurz Majster jazykov a rozhodla som sa, že kým budú deti spať cez obed, tak ja budem pozerať nejaký seriál na Netflixe a z každej časti si vypíšem aspoň 5 výrazov, ktoré neskôr zapíšem do Goldlistu. Robila som to zhruba 9 mesiacov, ale nerobilo to so mnou žiadne zázraky. Toto obohatenie slovnej zásoby som ocenila až neskôr.”

Majka vedela, že ak chce svoj cieľ splniť a posunúť angličtinu na novú úroveň, aby v nej mohla viesť pracovný pohovor, musí sa jej venovať intenzívnejšie – a pod dohľadom odborníka. Mala však trochu obavy, či to zvládne.

“Veľmi rýchlo som pochopila, že Akadémia samoukov bude pre mňa ešte lepší nástroj, ale váhala som. Akadémiu som si predstavovala ako skupinu pracujúcich ľudí, ktorí sú celý deň zaneprázdnení a čas na konverzáciu majú až niekedy večer. Myslela som si, že tam nebude nikto s voľnom cez obed. Okrem toho som si myslela, že tam budú ľudia, ktorí hovoria po anglicky veľmi dobre a len si obrusujú tú svoju parádnu B2-jku a ja na Akadémiu samoukov nie som pripravená.”

Jej obavy boli neopodstatnené, veď do Akadémie sa hlásia ľudia, ktorí sa jazyk učia a nie tí, ktorí ho vedia dokonale. 🙂

“Keď som sa prihlásila do Akadémie, tak som veľmi rýchlo prišla na to, že vlastne všetci čo sú tam, mali rovnaké obavy ako ja. Každý mal pocit, že naša angličtina nie je dosť dobrá na to, aby sme tam išli.  A vlastne sme všetci zistili, že to je celé iba o tom, že musíme začať aj keď so slabými vyjadrovacími schopnosťami. Sme na jednej lodi.”

Majkino novoročné predsavzatie na konci roka 2018. Na začiatku roka 2020 nastúpila do novej práce vďaka tomu, že excelovala na pohovore v angličtine 🙂

Čo presne Majka robila, aby dosiahla plynulosť v angličtine? Ako to skĺbila so starostlivosťou o rodinu?

Na začiatku som si nastavila priority: rozprávanie, počúvanie a slovná zásoba. Vždy ráno, keď manžel odišiel so synom do škôlky, si dcérka pri mne kreslila a ja som si hodinku čítala. Väčšinou išlo o články z BBC, z ktorých som chcela naberať novú slovnú zásobu, alebo prepisy podcastov, ktoré som počúvala večer predtým pri uspávaní dcéry. Neznámu slovnú zásobu som si vkladala do ANKI.

Kedykoľvek v priebehu dňa, keď som mala čas 10-15 minút, som si zobrala ANKI a opakovala si slovíčka. Cez obed, keď som dala dcéru spať, som sa snažila takmer každý deň mať konverzáciu, väčšinou s dievčatami z Akadémie. Celý čas sme sa rozprávali iba anglicky a musím povedať, že to bola moja najobľúbenejšia časť celého procesu učenia sa. 

Niekedy som si na papier vypísala 5-6 slovíčok, ktoré som mala problém si zapamätať a počas konverzácie som sa zameriavala na to, že ich vo svojej reči použijem. Vždy som mala poruke papier a pero, a ako sme sa rozprávali, vypisovala som si slovíčka, ktoré som nevedela povedať. Po konverzácii som si ich preložila a zapisovala do Anki. 

Večer pri uspávaní dcéry som vždy počúvala podcast, aby som mohla ráno pracovať s jeho transkriptom. Toto bolo také moje základné učenie sa jazyka a snažila som sa to robiť každý deň, okrem víkendov. Tie boli jednoduchšie: prečítala som si len nejaký krátky článok na BBC News, alebo pozrela video napr. od Broňu Sobotku, alebo z kanála English with Lucy.”

Mnohí akademisti sa na začiatku veľmi obávajú konverzácií v cudzom jazyku. Majka nebola výnimkou, no nakoniec zistila, že konverzácie ju bavia zo všetkého najviac 🙂

“Konverzácie pre mňa boli na začiatku prvej akadémie veľkým strašiakom. Trvalo mi asi týždeň, kým som sa k nim odhodlala. Rýchlo som zistila, že s tými kočkami, s ktorými sme sa spojili, máme podobné životy, zaujímajú nás podobné témy. Prvé rozhovory boli o deťoch, chorobách a iných rodinných veciach. Potom, keď sme sa už lepšie spoznali, sa medzi nami vytvorili aj priateľstvá a konverzácie sme si už len tak šperkovali. 

Zadávali sme si témy, povedali sme si dopredu, o čom sa budeme rozprávať, pripravovali sme si konkrétnu slovnú zásobu a rýchlo sa to stalo užitočným a zároveň príjemným spôsobom trávenia času. Nebolo to pre nás nič, čomu by sme sa chceli vyhnúť. Práve naopak, veľmi sme sa na to tešili.”

majka je nadsena z konverzacii v anglictine

Ako sa Majke podarilo nájsť si čas na učenie? Veď okrem starostlivosti o rodinu má kopec iných povinností.

Ak povieš o niečom, že na to nemáš čas, tak to nie je tvoja priorita. Ja som sa rozhodla, že v ten posledný rok na materskej angličtina mojou prioritou bude. Takže som cielene hľadala čas na angličtinu, a prišla som na to, že nie je potrebné nachádzať dlhé časové úseky, keď musíš obmedzovať svoj osobný a rodinný život. Naozaj každá chvíľa s jazykom sa počíta a každá chvíľa má svoj zmysel.”

A výsledky Majkinho systematického učenia na seba nenechali dlho čakať. Po roku učenia sa začala posielať životopisy do firiem a firma, do ktorej sa veľmi chcela dostať, ju pozvala na pohovor v angličtine.

“Už v prvom kole pohovoru som si overila, že rozprávať v angličtine je fajn. Postúpila som do druhého kola a druhý pohovor bol so zahraničnými zamestnancami firmy online. V tomto mi veľmi pomohla skúsenosť s konverzáciami v rámci Akadémie. Mala som nahovorených veľa hodín cez Skype. Fakt, že sa budem rozprávať s niekým, kto je v inej krajine a rozpráva iným jazykom ako ja, a musím celý rozhovor udržať len v angličtine, bol pre mňa už úplne bežný. 

Mohla som sa plne sústrediť len na odbornú stránku veci a nie to, či to budem vedieť povedať. Na to ma Akadémia perfektne pripravila, keďže som sa niekoľko mesiacov venovala business angličtine. Tomu som prispôsobila moje konverzácie s kamarátkou aj s lektorom na Italki. A to pracovné miesto som nakoniec dostala. :)”

majka jakubikova a jej pohovor v anglictine

Neskutočne sme sa v tíme potešili, keď nám Majka oznámila výsledok z pohovoru! No okrem novej práce Majka získala aj niečo, čo jej ostane už navždy – sebavedomú úroveň angličtiny a možnosti, ktoré jej angličtina otvára.

“Keby som sa ten rok angličtine nevenovala, tak by som rozhodne nereagovala na pracovnú ponuku, kde bola žiadaná angličtina na úrovni B2. Vedela som, že to nie je v mojich silách a keby som sa náhodou na taký pohovor dostala, tak to by dopadlo veľmi zle. 

Za rok som absolvovala dve Akadémie a následne som sa ešte sama intenzívne učila a konverzovala. Vďaka tomu viem dnes angličtinu s ľahkosťou a pohodlne používať. Dokázala som ju použiť na pracovnom pohovore, nemala som problém s rôznymi učiteľmi na Italki a už sa mi nestáva, že by som musela učiteľku niekedy zastaviť a povedať, že som jej niečo nerozumela.

Úplne som sa prestala stresovať rozprávaním po anglicky. Dnes je angličtina už normálnou súčasťou mojich dní a dúfam, že s ňou budem stále v kontakte. V pracovnom živote bude stále okolo mňa, preto to vyzerá nádejne, že sa budem posúvať. Myslím si, že som už v situácii, kedy angličtinu nestratím ako komunikatívny jazyk, ale mojím cieľom je si ju udržiavať. 

Užívam si výhody toho, že človek vie po anglicky. Môžem si pustiť zaujímavý podcast, prečítať si zaujímavý článok a tiež riešiť pracovné veci.”

Najväčšiu pomoc v Akadémii vidí Majka v tom, že získala v učení systém, mala okolo seba motivujúcu komunitu a dohľad zhora nad svojím učením.

“Keď som sa snažila učiť sama, tak som veľmi ľahko podliehala negatívnym vplyvom a okolnostiam, napríklad choroby detí, strata motivácie, strata odhodlania. Mala som poct, že všetko okolo mňa je dôležitejšie ako moje učenie sa jazyka.

Akadémia mi do života dala absolútny systém, absolútnu pravidelnosť a hodiny a hodiny kontaktu s jazykom. To by som nemala bez toho, aby som okolo seba mala skupinu ľudí, s ktorou sa navzájom motivujeme, podporujeme. Zároveň pomáha aj to, že niekto dohliada, či vykonávame nejakú činnosť na svoje zlepšenie. Bez toho by som sa nedostala tam, kde som.

Myslím, že najťažšie je začať, povedať si, že idem do toho a využijem všetky dostupné metódy a spôsoby na to, aby som si tú angličtinu dala do poriadku. S procesom zlepšovania už príde veľmi rýchlo aj pocit zadosťučinenia a pocit, že angličtina mi spríjemňuje život. Stačí sa len rozhodnúť, začať, možno sa prelúskať cez troška ťažšie začiatky, ale veľmi rýchlo človek zistí, že znalosť jazyka je niečo, čo nikdy nebudeme ľutovať.”

A tak Majka za rok posunula svoju angličtinu z rozpačitej na sebavedomú, našla si nové kamošky, prekonala strach z konverzácií, objavila vo svojom živote systematickosť a získala prácu snov. Všetko vďaka jej účasti a poctivej práci v Akadémii samoukov. Oplatilo sa 🙂

Kde chcete byť takto o rok vy? Ak sa aj vy chcete naučiť jazyk s radosťou a hmatateľnými výsledkami, zapojte sa do Akadémie samoukov. Začíname už v polovici marca!

akademia samoukov

Autorkou článku je Katka Václaviková, prekladateľka a členka tímu Jazykového mentoringu od roku 2016.  Viac o tíme si môžete prečítať TU.

V rámci Jazykového mentoringu ponúkame ľuďom kompletný návod na to, ako sa môžu akýkoľvek jazyk naučiť na dobrej úrovni, za pomoci jednoduchých, často úplne bezplatných materiálov na internete a v kníhkupectvách. V roku 2016 ho založila polyglotka, jazyková mentorka, tlmočníčka a autorka tejto stránky Lýdia Machová. Ako samouk sa naučila 7 jazykov a každé dva roky sa učí nový. Je presvedčená, že jazyk sa dokáže naučiť ktokoľvek, bez ohľadu na talent, vek či iné danosti – ak vie, ako na to.

Komentáre