Máte medzi blízkymi niekoho, kto sa učí rovnaký jazyk ako vy? Alebo niekoho, kto už je na takej vysokej úrovni, že sa už vlastne učiť ani nemusí? Áno? A skúšali ste túto skutočnosť niekedy využiť vo váš prospech? O tom, ako využiť domáce prostredie na zlepšenie sa v jazyku a o tipoch, ako si také prostredie vytvoriť, nám porozprávali účastníčky načich kurzov: Norika (64), ktorá sa angličtinu učí na dôchodku so svojím manželom, Zuzka K. (53), ktorá má dve deti a zaťa Angličana, Miška (30), ktorá má priateľa Mexičana a Zuzka S. (30), mamička dvoch dcérok momentálne na materskej dovolenke.
Ako do učenia zapojiť blízkych?
Zo začiatku to vášmu domácemu učiteľovi bude asi pripadať trochu zvláštne. Hlavne ak sa neučí jazyk ako samouk a neprechádza si podobnými úskaliami ako vy.
Začnite zľahka. Najnenápadnejšia metóda učenia sa doma s ostatnými členmi rodiny je pozeranie seriálov. Ak pozerávate seriál s dabingom, skúste navrhnúť, či by ste si nepozreli jednu časť v originálnom znení. Podľa úrovne jazyka ostatných pozerajúcich zvážte pozeranie s titulkami. (O tom, či je lepšie pozerať s titulkami alebo bez, sa viac dočítate v e-booku: Angličtina s nohami na stole.)
Ak už ste zvyknutí pozerať doma seriály v pôvodnom znení, vyskúšajte druhý krok – nahlas niekomu prerozprávajte dej v cudzom jazyku po skončení časti. Je to skvelé v tom, že budete mať slovnú zásobu daného seriálu ešte v čerstvej pamäti a dokážete ju rýchlejšie použiť. Čím viac novú slovnú zásobu aktívne využijete, tým jednoduchšie si ju zapamätáte dlhodobo. Veď o zaujímavej zápletke by ste sa asi rozprávali aj tak, tak prečo to nevyskúšať v cudzom jazyku?
Vedeli ste, že najlepšie sa niečo naučíte, ak to budete učiť niekoho iného? Toto je skvelá metóda napríklad na učenie sa gramatiky. Nie ste si istý nejakým gramatickým javom? Vysvetlite ho niekomu inému!
Máte medzi blízkymi vhodného partnera na konverzácie? Výborne!
Dohodnite si čas a „spúšťač“, nejakú pravidelnú aktivitu alebo miesto, ktoré bude znamenať, že sa začína jazykový tréning. Ak budete mať dohodnuté, kedy a kde bude „hodina“, bude menej miesta pre výhovorky.
Akčná dôchodkyňa Norika, ktorá rada cestuje, využíva spoločné prechádzky s manželom na konverzáciu v angličtine.
Zuzka s manželom precvičuje angličtinu na každodenných témach, po tom, čo jej dcérky (1,5 a 3 roky) zaspia:
Druhý krok, povedzte svoje očakávania. Opíšte, čo chcete dosiahnuť týmito stretnutiami, a čo očakávate od druhej strany. Napríklad, či vás má váš „učiteľ“ opravovať, či vám má klásť otázky, či si má niečo pripraviť… Akademistka Miška má veľkú výhodu v tom, že rodným jazykom jej priateľa Eduina z Mexika je práve španielčina. Pôvodne bola ich spoločným jazykom angličtina, no aj vďaka skúsenostiam z našich kurzov sa Miška zlepšila natoľko, že teraz už spolu komunikujú iba v španielčine.
Dávajte si reálne ciele. Ak sa napríklad dohodnete na konverzáciách, vyhraďte si určitý čas. Konverzovať v cudzom jazyku vie byť únavné. A to nie len pre toho, kto sa učí… Berte ohľad aj na druhú stranu. Aktívne počúvať a opravovať chyby je rovnako náročné ako loviť slovíčka a stavať vety. Ak budú tieto stretnutia príjemné pre obe strany, je väčšia pravdepodobnosť, že ich budete opakovať častejšie.
Ukážte, že to myslíte vážne! Účastníčka našich kurzov Zuzka, ktorej dcéra sa práve vydala za Angličana, využíva na konverzácie svoje dve deti, keď prídu na návštevu.
Motivujte svojho „učiteľa“! Ukážte mu, že to myslíte vážne a ponúknite mu za jeho službu nejakú odmenu. Skvele na to ide naša akademistka Norika:
Nečakané výhody domáceho učenia
Ako nám prezradila mamička Zuzka, ak rodičia ovládajú cudzí jazyk, vedia ho využiť v situáciách, keď si náhodou potrebujú “niečo výchovne povedať pred deťmi”. Užitočné, čo poviete?
Je úplne prirodzené, že deti opakujú to, čo vidia u rodičov. Čiže nebuďte prekvapení, ak vaše deti zrazu začnú chcieť, aby ste aj im nastrihali “také pekné kartičky”, alebo založili “taký pekný zošit na slovíčka”.
A možno sa stane niečo, čo by ste na začiatku tejto cesty ani nečakali:
Hlavne to vyskúšajte!
Či vám učenie s blízkymi bude vyhovovať alebo nie, zistíte jedine tak, že to vyskúšate. Bez výhovoriek!
Uvidíte, že keď sa prekonáte, budete žasnúť nad tým, čo sa bude diať. Svoje o tom vie aj akademistka Miška:
Tipy pre rodinných príslušníkov „učiteľov“
Na záver ešte pridávame päť tipov pre tých rodinných príslušníkov s vyššou úrovňou jazyka, ktorých niekto poprosil, aby im pomáhali v učení:
1. Spýtajte sa na očakávania
Spýtajte sa vášho „žiaka“, ako si učenie predstavuje a čo od spoločného času očakáva. Máte ho opravovať po každej vete? Opravovať mu výslovnosť? Gramatiku? Máte mu niekde spisovať chyby? Ak budú obe strany presne vedieť, čo sa od nich očakáva, učenie pôjde jednoduchšie.
2. Vytvorte priestor
Dajte vášmu „žiakovi“ najavo, že rešpektujete jeho odhodlanie zlepšiť sa v cudzom jazyku. Napríklad aj tak, že mu vytvoríte voľný čas prebratím nejakých povinností, alebo jednoducho iba nerušeným časom osamote.
3. Klaďte otvorené otázky
Dohodli ste sa na konverzáciách? Výborne! Vašou hlavnou úlohou však bude rozprávať čo najmenej. Vytvorte vášmu „žiakovi“ priestor tým, že sa ho budete veľa pýtať a veľa ho počúvať. Najlepšie vám pomôžu otvorené otázky, na ktoré bude musieť odpovedať viac ako iba „Áno.“ alebo „Nie.“. Sú to otázky typu: „Ako…?“, „Prečo…?“, „Aký…?“, „Čo…?“, „Keby…, tak…?“ a podobne.
4. Berte to vážne
Ceňte si dôveru, ktorú do vás vkladá váš „žiak“. Určite sám dlho zvažoval, či je to dobrý nápad. Ak túto iniciatívu zastavíte hneď po prvom pokuse, iba potvrdíte jeho obavy, že to teda naozaj nebol dobrý nápad…
5. Buďte trpezliví
Určite si spomínate na vaše začiatky – ani vy ste isto nevedeli hneď od prvého momentu všetky gramatické javy či správnu výslovnosť každého slovíčka…
A ak napriek všetkému nenájdete v domácom prostredí vhodného jazykového partnera, nezúfajte! Téme konverzačných partnerov a ako ich nájsť, sa podrobne venujeme v článku „Ako na efektívne konverzácie bez učiteľa“.
Prajeme vám veľa trpezlivosti pri učení, či už ste „žiak“ alebo „učiteľ“!