Pridajte sa do našej novej Počúvacej výzvy…
…a začnite v pohode rozumieť angličtine už za 30 dní
dní
hodín
minút
sekúnd

Je školský systém učenia jazykov neefektívny?

neefektívne učenie sa jazykov

Typický rozhovor dvoch Slovákov: „Vieš po nemecky?“ „Nooooo… mal som nemčinu na škole osem rokov…“. Spoznali ste sa v tom? Ja týmto ľuďom humorne hovorím „časomerači“ – vždy si presne pamätajú, koľko času strávili učením sa daného jazyka, ale reálne ním nehovoria. Tento jav, ktorý je žiaľ u nás veľmi častý, je výsledkom nášho školského systému, v ktorom trávime s jazykom roky rokúce, ale na našich výsledkoch to moc nevidno. Čím to je? 

Prečo náš školský systém pri učení sa jazykov nefunguje

Asi nebudem nikoho šokovať, keď poviem, že školský systém, bohužiaľ, veľmi nefunguje. Zjavne v ňom niečo nie je celkom správne. Preto sú tie výsledky horšie, ako by sme čakali.

Za 12 rokov venovania sa nejakej činnosti by sme mali očakávať voľnosť, slobodu vo vyjadrovaní, no pre veľké množstvo absolventov našich škôl to tak nie je. Prečo?

Ja si myslím, že to spočíva v tom, že systém výučby na školách nereflektuje to, že dnes máme k dispozícii internet a učenie sa jazyka sa vďaka internetu radikálne zmenilo.

Zastaralý školský systém

Spomeňte si na klasickú triedu v škole v 70. – 80. rokoch, keď sme o internete ani nechyrovali. Jediný zdroj materiálov pre študenta, ktorý sa chcel venovať jazyku aktívnejšie, bol učiteľ. Učiteľ ovládal napríklad angličtinu a francúzštinu a zbieral materiály a mohol napríklad svojim žiakom požičať knižky, alebo si žiaci mohli požičiavať knižky z malej školskej knižnice. Sama som sa takto učila angličtinu, keď u nás internet ešte len začínal a ďalšie zdroje neboli k dispozícii.

Moderné možnosti učenia sa jazykov

Dnes je situácia úplne iná. Máme k dispozícii množstvo stránok, môžeme si sťahovať knižky, audioknižky, robiť rôzne typy cvičení, pozerať filmy, videá, všetko, čo len chceme, je na internete.

Ale my stále pokračujeme v tom starom systéme zo 70. – 80. rokov, ktorý je založený hlavne na práci s knižkou, na tých istých typoch cvičení, na gramatike. Gramatika je alfa-omega školského systému.

Osobne si myslím, že takýto prístup nie je správny. Takýto spôsob výučby nevyužíva obrovské kvantum materiálov a možností, ktoré máme k dispozícii. Stačí si zapnúť počítač, naťukať niečo do vyhľadávača a všetko máme poruke.

Vlastné spôsoby namiesto školského systému

Som presvedčená, že jazyky sa naučíme poriadne vtedy, keď si človek nájde nejaké vlastné činnosti, ktorým dokáže venovať viac času a ktoré ho bavia. Školský spôsob výučby síce funguje na veľa ľudí, napokon, existuje obrovské množstvo absolventov, ktorí sa naučili anglicky, nemecky len v škole a ovládajú jazyk výborne, sú spokojní. Nechcem tvrdiť, že to nefunguje.

Ale, pre veľkú väčšinu ľudí ten spôsob nie je ideálny. Dôvodom je prílišné zameranie na gramatiku a prácu s učebnicou. Mnohí žiaci si potom učenie spájajú s niečím nudným, čo sa učíme ako predmet. Ale jazyk je zručnosť! Zručnosť, ktorú sa chceme naučiť, aby sme v tom jazyku dokázali komunikovať, čítať, počúvať atď.

Preto je obrovská škoda, pokiaľ sa pracuje len so školským spôsobom výučby, ktorý je, mimochodom, najviac rozšírený vo väčšine jazykoviek. Riešenie je pritom veľmi jednoduché. Stačí, ak ten klasický spôsob výučby doplníme o zvyšné metódy, ktoré nás bavia a môžeme s nimi stráviť viac času a máme ich lusknutím prsta k dispozícii vďaka internetu.

Čo odporúčam?

Pokiaľ chodíte na nejaký kurz či do školy, máte nejaký spôsob výučby, ktorý vám do istej miery vyhovuje, pretože vám dáva nejaký pravidelný postup alebo vás núti sa jazyku nejaký čas venovať, vytrvajte, ale zároveň to doplňte o niekoľko ďalších materiálov.

Inak sa k tomu jazyku nedopracujete tak, aby ste boli na takej úrovni. Na kurz potom budete chodiť niekoľko rokov a pokiaľ to neobohatíte o domácu výučbu, ten prelom sa neudeje. Nebudete vidieť, že zrazu dokážete rozprávať, zrazu rozumiete.

Kde také materiály vziať? Vyskúšajte napríklad moje anglické Materiály do vrecka. Ide o 35-stranový digitálny set a nájdete v ňom 3 detailne spracované kapitoly: článok, video a podcast, spolu s transkriptami, zoznamom slovíčok a ich prekladom, cvičeniami na porozumenie a rozprávanie. Ponúkajú na tácke všetko, čo potrebujete, aby ste si zlepšili angličtinu na stredne pokročilej alebo pokročilej úrovni. Uvidíte, že s dobrými materiálmi je učenie radosť!

Materiály do vrecka

Zábavné formy učenia sa jazykov namiesto nudného školského systému

Preto by som vám naozaj odporučila, aby ste to takýmto spôsobom obohatili. Myslím, že pekný dôkaz, že toto funguje, máte aj vy vo svojom okolí. Zamyslite sa. Vaša dcéra, priateľ, sused, ktokoľvek, koho poznáte a vie dobre po anglicky či nemecky.

Spýtajte sa ich, ako sa učili a pýtajte sa ich, kým vám nepovedia všetko. Lebo často vám povedia, že sa učili v škole a vy si pomyslíte že sú výsledkom nášho školského systému. No keď sa pýtate ďalšie otázky, tak vám väčšinou povedia, že potom prišli zo školy a pozreli si za dva mesiace v angličtine tri kompletné seriály. Alebo hrali PC hry a komunikovali v angličtine. Alebo pozerali svoj obľúbený kanál v TV v angličtine, lebo nebol v slovenčine.

Zrazu zistíte, že ten človek sa jazyku venoval mimo školy oveľa viac ako v škole, len to nepovažoval za učenie. Veľakrát takéto učenie sa jazyka nepovažujeme za učenie, lebo „však to nebolo učenie, ale zábava vo voľnom čase.“

Práve to je ten kľúč k úspešnému učeniu sa. Keď dokážeme nejakú činnosť, ktorá nás baví, robiť tak, aby sme sa zároveň venovali jazyku. Tak sa učíme. Jednoduché, nie?

Učitelia za to nemôžu

Preto si myslím, že spôsob školský systém, ako je nastavený, sám osebe nestačí. Naozaj sa tým nechcem dotknúť učiteľov, pretože viem, že učitelia jazykov robia vynikajúcu prácu, sama poznám mnoho fantastických učiteľov, ktorí odvádzajú naozaj úžasnú prácu.

Pokiaľ je však výučba založená na systéme, že sa robí s knižkou, musí sa písať do triednej knihy, aký čas sa preberal, aký gramatický jav a celý je založený na gramatike, tak žiaci nikdy nedosiahnu taký prelom v učení sa jazyka, ako by si želali.

A myslím, že hovorím aj za viacerých učiteľov v jazykovkách a na školách, ktorí to cítia rovnako. Píšu mi desiatky a stovky z vás, že vidíte, že niečo je zle, ale neviete to celkom napraviť.

Pre učiteľov cudzieho jazyka

Ste učiteľom cudzieho jazyka a chceli by ste svojim študentom pomôcť, aby sa zlepšili v jazyku? Nemusíte priamo zavádzať nové činnosti na hodine, ale podporujte žiakov v tom, aby sa jazyku venovali mimo hodín. Nech si nájdu aspoň 1 – 2 činnosti, ktoré ich budú baviť a nebudú ich vnímať ako učenie sa jazyka.

Osobne si myslím, že viac práce by sa malo spraviť mimo hodín ako na hodinách. Potom tá výučba má zmysel a dokáže človeka sprevádzať procesom učenia sa jazyka. Ak máte nejaké podnety, otázky, komentáre, pripomienky ku školskému  systému u nás, budem veľmi rada, keď sa k nim vyjadríte v diskusii pod článkom. A ak vás zaujímajú užitočné tipy a zdroje na učenie sa jazyka, pozrite si moju facebookovú stránku, kde takéto tipy každý deň zdieľam.

Zaregistrujte sa na webinár a objavte 3 skvelé metódy na učenie sa jazyka, ktoré môžete okamžite zaviesť do praxe.

Tagy:

Podobné články

0 Komentárov

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Bezplatný Webinár

Ako sa naučiť cudzí jazyk z pohodlia domova zábavnou formou bez bifľovania, jazykovky alebo vycestovania do zahraničia.

Lýdia Machová