Vo všeobecnosti platí, že čím viac niečo robíme, tým sme efektívnejší. Ja toto tvrdenie jednoznačne potvrdzujem, čo sa týka učenia sa jazykov. V živote som sa ich učila 9 a môžem povedať, že ten posledný som sa učila omnoho efektívnejšie než prvý, pretože pri každom jazyku som zbierala skúsenosti, ako sa učiť lepšie. V tomto videu rozprávam svoj príbeh o tom, ako som sa naučila svoje prvé 4 jazyky a čo som sa naučila pri každom jednom z nich. (Druhá časť so zvyšnými 5 jazykmi je už vonku tiež 🙂 )
Angličtina: Autentické materiály môžeme používať už na mierne pokročilej úrovni
Angličtinu som mala na osemročnom gymnáziu od mojich 11 rokov. Asi po 3 rokoch angličtiny som si cez prestávku všimla spolužiačku, ako si číta anglického Harryho Pottera. Skoro som odpadla, pretože mala horšie známky ako ja a stále sme boli začiatočníci.
Nechápala som, ako môže čítať anglickú knižku, veď my ešte nie sme na tej úrovni. Ona vtedy mykla plecom, “Vieš čo, nie je to také ťažké, veď tú knihu dobre poznám zo slovenčiny. Keď som začala čítať, veľa vecí som nevedela, ale postupne som tomu rozumela lepšie a lepšie a teraz to čítam skoro ako po slovensky.” Mne to vtedy prišlo úplne neuveriteľné a hovorím si, že keď to dokáže ona s horšími známkami z angličtiny, tak to hádam zvládnem aj ja.
Pamätám sa, ako sme s rodičmi išli slávnostne do Prievidze do veľkého kníhkupectva kúpiť mi prvú anglickú knižku – Harryho Pottera 3. Niesla som si ju domov ako svätý grál, veď anglická knižka a idem čítať niečo po anglicky. Bolo to pre mňa až posvätné.
Začala som čítať a prvé strany boli ťažké. Veľa slov bolo pre mňa nových, gramatika, o ktorej som ani nechyrovala. Ale čítala som ďalej, veď aj tá spolužiačka na začiatku nerozumela, tak snáď to bude fungovať aj mne. Naozaj môžem potvrdiť, že sa to dalo. Po niekoľkých kapitolách som čítala pomerne plynulo, lebo som text poznala v slovenčine a bavil ma.
Tak som pri angličtine pochopila, že autentické materiály môžeme využívať omnoho skôr než na pokročilej úrovni. Stačí nájsť materiál, ktorý nás baví. Vtedy vieme pracovať aj s náročnejšími textami omnoho skôr.
Nemčina: Systematický prístup je na nezaplatenie
Neskôr mi na strednej škole pribudla nemčina. Museli sme si vybrať nejaký druhý jazyk a priznám sa, že nemčinu som na začiatku úplne neznášala. Prišla mi ťažkopádna, škaredá, zbytočne komplikovaná. Kým angličtina ma bavila, nemčina bola jazyk, ktorý som nejako musela pretrpieť.
Po 2 rokoch som však zmenila prístup, lebo som zistila, že ak sa chcem stať tlmočníčkou v angličtine, budem potrebovať dva jazyky. A keď som tú nemčinu už mala, tak som si povedala, že to s ňou nejako potiahnem.
Vymyslela som si plán, že budem polhodinu denne pozerať nemeckú televíziu a uvidím, či sa zlepším. Na začiatku som skoro nič nezachytávala, hoci som sa dva roky učila v škole. No o pár týždňov som nielen začala omnoho viac rozumieť, ale hlavne sa zmenil môj prístup k nemčine. Začala ma baviť a to bolo úžasné!
Rozumela som viac, konečne som si ten jazyk vychutnávala. A keď som maturovala, oba jazyky som milovala rovnako. Nemčina mi znela melodicky, krásne, mala som dobrú slovnú zásobu, vedela som sa vyjadriť.
Tak som zistila, že v učení sa jazyka nesmierne pomáha systematický prístup. Mala som na nástenke tabuľku a každý deň som si v nej odfajkla tú polhodinu. Zapisovanie učenia nás dokáže neskutočne posunúť, obzvlášť v jazyku, ktorý možno nemáme úplne zamilovaný, ale potrebujeme ho. Odvtedy sa jazyky učím oveľa systematickejšie.
Španielčina: keď nás učenie baví, výsledky sa dostavia za pár týždňov
Na vysokej škole som pribrala tretí jazyk, španielčinu, ktorú som sa učila úplne sama ako samouk. Keďže sa mi osvedčilo učenie sa s Harrym Potterom, povedala som si, že to skúsim znova. Tentoraz som však okrem čítania začala Harryho Pottera v španielčine aj počúvať. Kúpila som si knižku aj audioknižku a každý deň som 20 minút systematicky čítala a zároveň počúvala.
Bolo úžasné vidieť, ako sa posúvam. Mala som presne tú istú skúsenosť ako s angličtinou – na začiatku som rozumela veľmi málo a postupne sa to zlepšovalo. O to zaujímavejšie je, že ja som s čítaním a počúvaním začala už po pol roku učenia sa španielčiny. V angličtine to predsa len bolo po 3 rokoch v škole, takže som už bola pomerne pokročilý študent. V španielčine som bola začiatočník.
Táto metóda mi fungovala preto, že mňa Harry Potter naozaj bavil. Ako dieťa som ho čítala viackrát. Videla som aj filmy, ale hlavne som mala načítané knižky v slovenčine a angličtine. Ten text som veľmi dobre poznala. Preto ma to tak bavilo, že bola som nadšená, že som čítala v španielčine a aj keď som kopec slov nerozumela, vedela som si veľa domyslieť.
Tých 20 minút počúvania a čítania každý deň mi pomohlo rozšíriť si slovnú zásobu. Samozrejme, robila som aj kopec iných činností, nedalo by sa jazyk naučiť len počúvaním a čítaním. Potrebovala som cvičiť aj aktívne rozprávanie. Ale táto jedna činnosť mi ukázala, že ak si zvolíme materiály, ktoré nás bavia a tešíme sa na ne, tak učenie ide vpred omnoho rýchlejšie a vidíme výsledky do pár týždňov.
Poľština: Rozprávanie je najdôležitejšie a musíme ho extra cvičiť.
Po dobrých skúsenostiach s učením sa angličtiny, nemčiny a španielčiny som v 21 rokoch chcela zistiť, či to funguje aj v ďalšom jazyku. Myslela som, že poľštinu sa naučím rýchlo. Veď je skoro ako slovenčina, nie?
Je pravda, že porozumenie prišlo veľmi rýchlo. Poľské knihy som čítala už po pár mesiacoch. Ale podcenila som rozprávanie, vôbec mi nešlo. Práve preto, aká je poľština podobná slovenčine a češtine, som si nikdy nebola istá, či som niečo povedala správne.
Vôbec som nemala sebavedomie v rozprávaní. Trvalo mi až rok, kým som začala ako-tak normálne rozprávať po poľsky, kým v španielčine som rozprávala už po pol roku.
Tak som sa pri poľštine naučila, aké je dôležité cvičiť si rozprávanie. Bez neho sa jazyk nenaučíme.
Rozprávanie je síce najťažšia aktivita v jazyku, ale o to viac ju treba cvičiť, pretože len vtedy pocítime skutočný posun. Keby ma vtedy takto neosvietilo, možno by som počúvala a čítala poľské materiály niekoľko rokov a tešila sa, ako fajn rozumiem. Ja som ale chcela vedieť komunikovať. Na to som musela intenzívne cvičiť rozprávanie.
ZHRNUTIE:
4 hlavné ponaučenia, ktoré som získala z učenia sa svojich 4 prvých jazykov.
- V angličtine som pochopila že môžem používať autentické materiály, aj keď som len na mierne pokročilej úrovni.
- Nemčina ma naučila, že systematický prístup k učeniu, kde si stanovím učebný plán, je na nezaplatenie.
- V prípade španielčiny som zistila, že ak používam materiály, ktoré ma bavia a na ktoré sa teším, tak dokážem so španielčinou stráviť neskutočné množstvo času bez toho, aby som sa nútila. Zároveň ma to veľmi posúva vpred.
- Poľština mi ukázala, že rozprávanie je tá najdôležitejšia zručnosť, ktorú musím extra cvičiť, ak sa chcem naučiť v jazyku komunikovať. Len počúvať a čítať nestačí.
Čo na to poviete? Stoťožňujete sa s mojimi zisteniami? Bolo pre vás niečo nové?
Už čoskoro sa môžete tešiť na druhú časť videa, v ktorom vám poviem svoje zistenia z učenia sa mojich zvyšných 5 jazykov.