DOSŤ BOLO SNÍVANIA O PLYNULEJ ANGLIČTINE! POĎTE DO AKCIE!

Pridajte sa do Akadémie samoukov a posuňte svoj cudzí jazyk na sebavedomú úroveň!

Registrácia možná už len...

DOSŤ BOLO SNÍVANIA O PLYNULEJ ANGLIČTINE! POĎTE DO AKCIE!

Pridajte sa do Akadémie samoukov a posuňte svoj cudzí jazyk na sebavedomú úroveň!

Registrácia možná už len...

Ako som sa naučila taliančinu za dva roky

moja taliancina po 2 rokoch ucenia

Volám sa Terezka Krajčírová a som študentkou 4. ročníka na FSEV UK. Približne pred dvoma rokmi (v júli 2017) som začala experiment – je naozaj možné sa naučiť jazyk ako samouk? Bez učebnice, bez učiteľa, bez kurzu cudzieho jazyka? Zakúpila som si totiž kurz Majster jazykov, ktorý je síce primárne určený pre mierne pokročilú úroveň a vyššie, ale povedala som si, že to s ním skúsim aj ako začiatočníčka, keďže už som nejakú skúsenosť s taliančinou mala.

Taliančinu som sa už kedysi začala učiť, ale po štyroch mesiacoch som to vzdala. Neskôr som sa v rámci experimentu rozhodla do tohto krásneho jazyka pustiť znova. Tentoraz som išla podľa tipov z videokurzu Majster jazykov, v ktorom je presný návod, ako si z učenia vytvoriť systém. 

Ako som sa učila počas 2 rokov?

Kamaráti a rodina sa ma občas pýtajú, ako som sa naučila taliančinu a je dosť ťažké to zhrnúť do pár slov. Rozmeňme si to teda na drobné:

Prvý polrok: “Bodky, bodky, machule” 

Lýdia má na učenie sa jazykov peknú metaforu: je to ako vyfarbovanie papiera pastelkou. Keď sa začínate učiť cudzí jazyk, máte pred sebou akoby čistý papier. Ničomu nerozumiete. Nič neviete povedať. Vašou úlohou je papier vyfarbiť = naučiť sa jazyk.

V škole nás jazyk učia tak, že papier rozdelia na štvorčeky podľa jednotlivých oblastí: pozdravenie, zamestnanie, minulý čas, osobné zámená… A tieto štvorčeky postupne vyfarbujeme, pričom ale z ostatných štvorčekov nevieme vôbec nič, kým na ne nepríde rad.

Je však aj iný spôsob, prirodzenejší: zapĺňajte papier bodkami, ďalšími bodkami a nakoniec machuľami na rôznych častiach papiera, ktoré sa neskôr spoja, až budete mať všetko vyfarbené. A cudzí jazyk pre vás už nebude cudzí. Aj keď nemáte vyfarbený celý papier, dokážete sa dorozumieť, pretože máte bodky na celej ploche papiera, nie iba dokonale vyfarbenú nejakú časť.

Učenie sa jazyka je ako vyfarbovanie papiera. Najskôr pochytíte kde-tu slovíčko či gramatiku a postupne ich spájate, vytvárate čiary a machule, kým nebudete mať farebný celý papier. Vtedy sa dokážete v jazyku bez problémov dorozumieť v hocijakej situácii, lebo už ho viete.
Učenie sa jazyka je ako vyfarbovanie papiera. Najskôr pochytíte kde-tu slovíčko či gramatiku a postupne ich spájate, vytvárate čiary a machule, kým nebudete mať farebný celý papier. Vtedy sa dokážete v jazyku bez problémov dorozumieť v hocijakej situácii, lebo už ho viete.

Tak som začala “bodkovať” o dušu. Každá bodka (naučené slovíčko alebo gramatické pravidlo nacvičené v praxi) bola pre mňa ostrovčekom v mori cudzieho jazyka – miestom, kde som sa dokázala pohybovať. 

Ako to vyzeralo v praxi? 

Lydka začiatočníkom odporúča učiť sa aspoň nejaký čas z učebnice, no ja som ju vtedy nezohnala, takže mojím jediným oporným bodom bolo Duolingo (aplikácia na učenie cudzích jazykov). Z neho som si nové slovíčka prepisovala vo vetách alebo vo frázach do Anki, výbornej slovíčkovej appky odporúčanej vo videokurze Majster jazykov.

Okrem toho som pozerala videá na skvelom YouTube kanáli Lucrezie Oddone, Talianky učiacej taliančinu. Na začiatku som ničomu nerozumela. Iba som sa kochala krásnym jazykom a predstavovala som si, ako tomu všetkému budem raz rozumieť a aj ja budem vedieť tak isto rozprávať. 

Youtube kanál Learn with Lucrezia
Youtube kanál Learn with Lucrezia

Ak sa dalo, zapla som si talianske titulky. Približne po mesiaci som si uvedomila, že som porozumela celej vete a potom o pár sekúnd ďalšej! Bola som z toho neskutočne nadšená! 

A čo rozprávanie?

Teraz len ľutujem, že som do toho nešla hneď s istotou a naplno. V Majstrovi jazykov Lydka odporúča tzv. self-talk, čiže rozprávanie sama so sebou. Tak som si občas sama pre seba niečo porozprávala. Rozprávala som si, kto som, kto je moja rodina, vymenovala som svoje záľuby alebo potraviny pri vykladaní nákupu. Aj z toho mála som sa tešila, no nemyslela som si, že by som zvládla rozprávať viac

„Teraz ľutujem, že som do rozprávania nešla hneď s istotou a naplno.

Chcete všetky zdroje z článku pokope?

Páči sa vám Terezkin príbeh a chcete mať všetky zdroje, ktoré pri učení sa taliančiny použila, na jednom mieste? Zadajte svoju mailovú adresu do formulára nižšie a my vám pošleme prehľadný zoznam zdrojov z tohto článku, plus 3 bonusové metódy navyše, ktoré účastníci našich kurzov milujú!

Všade samé otázniky

Hľadanie odpovedí na otázky charakterizovalo celý prvý rok a neskutočne mi pomohlo. Tým, že som nemala učebnicu a nechodila som na kurz, musela som si na všetky otázky nájsť odpovede sama. Nevedela som, napríklad, že aj Taliani slovesá časujú. Prišla som na to asi až po troch týždňoch. Všetko neznáme bolo len novým materiálom na spracovanie. 

minulý čas v taliančine
Minulý čas v taliančine – passato prossimo

Na známe som lepila neznáme

Čokoľvek nezrozumiteľné alebo zaujímavé som našla, objasnila som si to hľadaním vysvetlenia a ďalších podobných príkladov. Pri objavení časovania som si na papier napísala tých pár slovies, ktoré som vtedy vedela a všetky som si ich vyčasovala. Potom som jednu vetu povedala v rôznych osobách pre každé sloveso. 

časovanie slovies v taliančine
Slovesá v taliančine – časovanie

Alebo som hľadala slová s rovnakým základom ako ballare, ballo (tancovať, tanec) alebo opozitá (caldo, freddo). Ale len vtedy, keď som už jedno z nich poznala. Táto metóda “lepenia” mi veľmi pomohla. Práve vďaka nej sa z bodiek stávali machule. 

slovíčka s rovnakým základom
Slovesá v taliančine s rovnakým základom

Nový zdroj na slovíčka s príkladovým vetami.

Našla som videá z kanálu ItalianPod101 od DesirèeIlarie. Ani ich nedokážem dostatočne vynachváliť. Nejde len o vymenovanie slov s ich prekladom, ale o ukážku slova v kontexte vo vete aj s prekladom a komentárom (v angličtine), kde a ako sa to slovo väčšinou používa.

slovíčka

Prvý polrok bol plný rôznorodých aktivít, ktoré spájala vízia papiera s bodkami na čo najväčšej ploche. Vedela som, že ten papier nebude ani zďaleka zafarbený. Išlo mi o to, aby som sa s jazykom zoznámila, vedela čo-to povedať a vytvorila si záchytné body po celom papieri bežnej konverzácie v taliančine. (Pretože to je mojím cieľom – vedieť komunikovať v každodennom živote). 

Druhý polrok: Hľadanie stratenej motivácie. 

Niekedy v októbri 2017 (v júli som sa začala učiť) mi začalo opadávať prvotné nadšenie. Nejako som to však v zabehnutom režime vydržala do konca roka 2017. 

Rozhodla som sa pohľadať si novú inšpiráciu – nové metódy a nové zdroje. 

V januári som to skúsila s rozprávaním. Povedala som si, že iba 10 minút približne každý druhý deň. Bola som celkom prekvapená, koľko dokážem povedať, no už po dvoch minútach som bola dosť vyčerpaná. Vydržala som asi mesiac. Je to škoda, lebo keby som bola zaťala zuby a pokračovala, čoskoro by som sa veľmi zlepšila, a tým by sa aj zvýšila moja chabá motivácia. 

Počúvanie ma zachránilo. Našla som si pár vlogeriek na YouTube (Il Goloso Mangiar Sano, Alice Lifestyle, Annalisa Stories). Potešila som sa, ako veľa rozumiem na to, že som ešte len nedávno začala. 

Youtube kanál Alice LifeStyle

Okrem toho som pozerala seriál (H2O – Stačí pridať vodu), ktorý som videla v detstve. Aj keď som už nemala takú silnú motiváciu ako na začiatku, chcela som si zabezpečiť čo najväčší možný kontakt s jazykom cez aktivitu, pri ktorej nemusím vynaložiť takmer žiadne úsilie.

„Aj keď som už nemala takú silnú motiváciu ako na začiatku, chcela som si zabezpečiť čo najväčší kontakt s jazykom cez sledovanie seriálov – aktivitu, pri ktorej nemusím vynaložiť takmer žiadne úsilie.“

Tretí polrok: Kríza zažehnaná!

Zásoba motivácie sa minula a prestala som čokoľvek robiť. Hrozne sa mi nechcelo a s každým ďalším dňom to bolo horšie. Viete, čo ma zachránilo? Uvedomila som si, že som vlastne v bludnom kruhu – neučím sa, lebo sa mi nechce, no potom sa na seba hnevám a nechce sa mi ešte viac.

Stačilo ho prelomiť – urobiť si len jedno cvičenie. Len pár nových slovíčok. Len malinký krôčik denne. Lepšie ako nič. O mesiac to bude obrovský krok. A motivácia sa po troške vrátila! Viete ako? Mňa osobne najviac motivuje pokrok. A keď som ho zas videla, nadšenie bolo späť.

„Stačilo ten bludný kruh prelomiť – urobiť si len jedno cvičenie. Len pár nových slovíčok. Len malinký krôčik denne. A vďaka novému pokroku sa vrátila aj stratená motivácia.“

kniha Taliančina pre samoukov

Začala som veľmi pozvoľna, aby som novú motiváciu neodplašila:

V septembri som si začala trošku vypĺňať učebnicu pre samoukov a vrátila som sa k Anki, ktoré som robila asi tak dvakrát za mesiac. 

Okrem toho som pozerala filmy na Netflixe. Kúpila som si predplatné na Netflix, stránku s tisíckami filmov a seriálov v najrôznejších jazykoch, lebo ma omrzelo si stále hľadať nové vlogerky. Zabezpečuje mi doslova nekonečnú “studňu” zdrojov na počúvanie. 

Stihnem sa teda naučiť po taliansky do dvoch rokov??

V novembri mi do môjho vlastného deadlinu ostávalo asi 8 mesiacov a ja som si úprimne myslela, že už nemám šancu sa taliančinu naučiť do dvoch rokov, ako som plánovala. Príliš veľa času som strávila bojom s nedostatkom motivácie.

Bola som z toho dosť nešťastná, no potom mi prišiel mail od Jazykového mentoringu, ktorý mi dodal nádej zabojovať. Nie je to zaujímavé, aké veci dokážu navrátiť stratenú motiváciu? V každom prípade, mala som pred sebou cieľ, nový vietor v plachtách, začala som sa opäť učiť naplno!

Nový vietor vďaka konverzáciám

Prihlásila som sa na svoju prvú konverzačnú hodinu na portáli Italki. Bola som taká vystresovaná! Po takmer pol roku neučenia sa som zabudla strašne veľa. A dopadlo to nad moje očakávania. Bolo to také jednoduché! Odvtedy som si dala 30-minútovú hodinu každý týždeň najbližší mesiac a pol.

Uvedomila som si však, že ak sa chcem naozaj posunúť ďalej, musím sa učiť aj pomedzi hodiny na Italki. Založila som si klasický slovník na slovíčka s tým, že som kládla dôraz na ich opakovanie, aby som tie slovíčka reálne vedela použiť.

„Uvedomila som si, že ak sa chcem naozaj posunúť ďalej, musím sa učiť aj pomedzi hodiny na Italki.“

slovníček na učenie sa slovíčok

Našla som si nový YouTube kanál o varení a pečení (Giallo Zafferano), ktorý som pozerala tiež skoro každý deň aspoň 15-20 minút.

Posledný polrok: Šprint do cieľa v Akadémii samoukov 

Do “posledného” polroka som vstúpila s nádejou, že aj keď nebudem vedieť po taliansky dokonale, bude to aspoň lepšie ako teraz. 

Fotka obrazovky domovskej stránky v kurze Majster jazykov

Koncom januára som sa pridala do Akadémie samoukov, čo je dvojmesačný kurz, v ktorom skupina ľudí aplikuje metódy z Majstra jazykov do praxe pod vedením jazykovej mentorky z Lydkinho tímu, a navzájom sa motivujú a ťahajú. Začala som sa učiť spolu s ďalšími 50-timi samoukmi.

Keď si teraz predstavím, že som písala bakalárku, pripravovala sa na prijímačky na magistra, chodila do školy a mala kopu ďalších aktivít, bolo to celkom šialené. Taliančina však bola pre mňa oddych. Moje optimum bolo 12 hodín trávenia času s jazykom týždenne. 

Ako som sa učila v Akadémii samoukov?

Pozerala som Gilmorky na Netflixe a youtuberky (MaCheDavveroCRlative Life). Tieto aktivity mi zabezpečili celkom vysoké čísla v Motivačnej tabuľke, do ktorej sme si v Akadémii samoukov zapisovali učenie, veľa kontaktu s jazykom, a hlavne kopu zábavy

zoznam slovíčok z učebnice pre samoukov

Našla som nový praktický zdroj na slovíčka – svoj život. Počas takmer každodenného rozprávania samej so sebou (aspoň 30 minút) som si zapisovala všetky slová, ktoré som nevedela povedať, alebo som si ich nepamätala. Vždy po skončení rozprávania som si ich preložila, zapísala a neskôr sa ich naučila. Z jednej 30-minútovky ich bolo okolo 10 – 20. 

Vymyslela som si aj opačnú hru: slovíčka, ktoré som si nevedela zapamätať, som si vypísala na osobitný papier a pri najbližšom rozprávaní som ich cielene použila

Najväčšia výzva bolo rozprávanie. Latku som si dala celkom vysoko – 30 minút 5x do týždňa. Na začiatku to bolo strašne veľa, neskôr mi to prišlo úplne ľahké. Svoju skúsenosť som opísala v článku “Ako sa naučiť rozprávať sám”

Začiatkom marca (2019) som sa pokúsila systematicky venovať gramatike. Zohnala som si učebnicu talianskej gramatiky spolu s cvičeniami. Nešla som po rade, ale robila som cvičenia, ktoré som najviac potrebovala

Akadémiou sa to však neskončilo!

Po skončení Akadémie samoukov som si urobila ešte dve vlastné – ďalej som si zapisovala čas za jednotlivé aktivity a vždy na konci týždňa som sa zhodnotila. Bolo to skvelé, lebo ma to udržalo v kontakte s taliančinou skoro každý deň, aj keď počet hodín citeľne klesol. Za 2 mesiace naozajstnej Akadémie to bolo niečo vyše 100 hodín a za 3,5 mesiaca vlastnej “akadémie” 115. Bola som na seba poriadne hrdá. 🙂

A teraz som tu. Posúďte sami, ako som sa v taliančine posunula za dva roky a 4 mesiace od začiatku tohto dobrodružstva:

Veľmi sa teším z toho, že sa dokážem v pohode porozprávať s rodenými Talianmi, viem si prečítať bežný text v taliančine na internete či pozrieť taliansky film. Keď si porovnám, že pred 2 rokmi som nerozumela ani ň a nedokázala som zo seba vydať v taliančine ani slovko, je to pre mňa úspech.

Dosiahla som svoj cieľ?

Ťažká otázka. Čo presne bolo mojím cieľom na začiatku? “Chcem vedieť po taliansky do dvoch rokov.” Ale čo to znamená? Vtedy som sa nad tým veľmi nezamýšľala. Asi som chcela vedieť jazyk bezproblémovo využívať v každodennom živote

Povedala by som, že ho viem využiť v určitých situáciách. Znamená to, že sa viem po taliansky dorozumieť, hoci nie vždy je to bezproblémové. Na tom chcem ešte popracovať. Rozšíriť si ešte viac slovnú zásobu, začať čítať knihy, viac komunikovať a, samozrejme, veľa, veľa si napočúvať. 

Som pripravená pokračovať ďalej a dostať svoju taliančinu na ešte vyššiu úroveň. A možno časom získať aj nejaký ten certifikát. V každom prípade, veľmi sa teším, že som sa do taliančiny vôbec pustila, že som si vyskúšala množstvo metód, že sa viem jazyk učiť aj sama, bez učiteľa a kurzov. Tiež sa teším, že dnes dokážem vyjadriť svoje myšlienky v taliančine, keď len v jednoduchej forme. Viem, že sa to naozaj dá – naučiť sa jazyk ako samouk. 

Hodnotenie jazykovej mentorky:

Napriek tomu, že videokurz Majster jazykov bežne neodporúčame začiatočníkom, Terezka z neho aj tak dokázala vyťažiť maximum! Pre samoukov je veľmi dôležité si vedieť prispôsobiť učenie na mieru svojim potrebám a Terezka to zvládla na jednotku.

Veľmi chválim, že jej učenie bolo v súlade so všetkými 4 hlavnými piliermi učenia:

  • Dokázala vždy nájsť zdroje (YouTube kanály, seriály), ktoré ju bavia a posúvali ju vpred.
  • Vďaka intenzívnemu počúvaniu bola s taliančinou v kontakte obrovské množstvo hodín.
  • Používala overené a efektívne metódy z Majstra jazykov.
  • Vždy si v učení našla systém (napríklad self-talk 30 minút 5x týždenne).

Čo sa týka poklesu motivácie v druhom polroku, to je úplne normálne. Každý má obdobia, keď sa mu nechce a trápi ho to ako Terezku. Hlavné je sa z poklesu motivácie zas vyhrabať – začať niečo robiť! Znie to možno banálne, no ako vidíte, Terezke to pomohlo. Veľmi sa teším, že to nevzdala a dnes si užíva svoju veľmi slušnú taliančinu. 🙂

Chcete všetky zdroje z článku pokope?

Páči sa vám Terezkin príbeh a chcete mať všetky zdroje, ktoré pri učení sa taliančiny použila, na jednom mieste? Zadajte svoju mailovú adresu do formulára nižšie a my vám pošleme prehľadný zoznam zdrojov z tohto článku, plus 3 bonusové metódy navyše, ktoré účastníci našich kurzov milujú!

Autorkou článku je Terezka Krajčírová, absolventka Akadémie samoukov – dvojmesačného mentoringového programu, v ktorom vás naučíme, ako sa učiť jazyky efektívne, systematicky a zábavne.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité len na účely spracovania tohto komentára.