Akadémia samoukov – aj učitelia môžu svoj jazyk rozvíjať ďalej!

Aj učitelia sa potrebujú vzdelávať v jazyku blog

Učitelia sú hrdinovia. Venujú sa 30 žiakom v triede, trpezlivo vysvetľujú, upozorňujú vyrušovačov, motivujú, po večeroch opravujú a známkujú písomky, slohy. Do toho poriadny náklad byrokracie – triedne knihy, výkazy, hlásenia a ktovie čo ešte.

Dá sa pri takejto psychicky náročnej práci vôbec myslieť na seba a vlastné vzdelávanie? A dá sa na to nájsť čas?

Mnohí učitelia sa určite zhodnú, že je to veľmi ťažké. Často potom pociťujú, že neustále opakovanie základov jazyka na hodinách spôsobuje, že ich vlastné jazykové znalosti stagnujú a potrebujú mať kontakt aj s pokročilejšími súčasťami jazyka.

Preto sme sa v Jazykovom mentoringu potešili, že v lete sa našlo viac ako 30 učiteľov z celého sveta, ktorí sa rozhodli stráviť toto leto aktívne a zamakať na jazyku, ktorý sami vyučujú. Mali sme tú česť sprevádzať ich na ceste samoučenia v Akadémii samoukov pre učiteľov, špeciálnej verzii nášho populárneho online programu, v ktorom sa skupina ľudí pod vedením jazykových mentorov učí, ako sa učiť jazyky zábavne, systematicky, intenzívne a efektívnymi metódami.

Naša opakovaná účastníčka Akadémií samoukov, Veronika Frýbortová z Česka, sa po skončení tejto učiteľskej Akadémie samoukov porozprávala so svojou učiteľkou angličtiny, Lenkou Olšovou, aby zistila, či takýto spôsob učenia má čo ponúknuť aj jazykárom.   

***

Leni, viem, že si nadšenou učiteľkou angličtiny, máš kopec spokojných študentov, pre ktorých, okrem osobitného prístupu pri učení, organizuješ tiež jazykové kaviarne a rôzné akcie. Aj napriek tomu si se prihlásila do Akadémie samoukov. Ako si vlastne prišla k Akadémii? Čo ťa inšpirovalo k tomu, aby si sa prihlásila? 

Prvotným impulzom pre mňa bola tvoja účasť, Veronika, v jednej z predchádzajúcich Akadémií. Mala som síce prehľad o aktivitách Jazykového mentoringu, ale k samotnej myšlienke účasti v Akadémii si ma inšpirovala až ty. Videla som na tebe, ako ťa to baví, a ako veľmi si sa zlepšila v angličtine, ale tiež som na tebe pozorovala zmenu v prístupe k samoštúdiu. Skrátka, tebe vďačím za to, že som urobila ten prvý krok aj ja. (Pozn. autorky: zúčastnila som sa Akadémie samoukov ako študent počas minuloročných prázdnin, kedy ma Lenka neučí a preto mohla posúdiť moje pokroky po skončení Akadémie.)

Lenka Olsova, ucitelka anglictiny

Do Akadémie som sa ale tiež prihlásila z jedného prostého dôvodu. Po dlhej dobe som sa rozhodla venovať sama sebe, svojej vlastnej angličtine. Cez školský rok sa snažím robiť všetko pre svojich študentov. Moja angličtina je tak trochu na druhej koľaji od doby, kedy som ukončila VŠ štúdium. Áno, mám celkom prehľad o webových stránkach, aplikáciách, “moderných” metódach, ale vždy ich skúšam len na študentoch, nikdy nie sama na sebe. Preto mojím očakávaním bolo dozvedieť sa, ako vlastne fungujú, pre aký typ študentov sa tá ktorá aplikácia hodí. No a v neposlednom rade, očakávala som nad sebou „bič“, ktorý mi pomôže zlepšiť si svoje vlastné jazykové schopnosti.

Tvoje výsledky boli úžasné, plán si plnila vždy na 100 %. Ako si sa cítila ako „študentka“? Bola si spokojná so svojimi výsledkami, videla si posun?

Možno som si len stanovila nízku počiatočnú latku 🙂 Najlepšie na celej Akadémii bolo, že som sa vlastne ani ako študentka necítila. Bavilo ma všetko, čo som v angličtine robila, čo nové sme skúšali. Týždenné úlohy, ktoré pre nás Lýdia pripravila, boli natoľko atraktívne, že celé dva mesiace pre mňa bola vlastne taká „hra“. Náročná, ale zároveň zábavná. Bola som spokojná každý týždeň pri pohľade na tabuľku svojich aktivít. Je fajn pocit vidieť čiernej na bielom, koľko toho človek za týždeň zvládol.

Lenka si sama stanovila svoj učebný plán, ktorý každý študent zapisuje a sleduje v Motivačnej tabuľke, zameraný predovšetkým na slovnú zásobu, rozprávanie a počúvanie. Plán zahŕňal tri priority a chcela sa im venovať 5x týždenne 80 minút denne, to znamená spolu s doplňujúcimi 10 min. aktivitami stráviť čas s angličtinou približne 7,5 hod. týždenne.

Keď sa pozrieme na jej graf z druhej polovice kurzu, tak je zrejmé, že svoj plán plnila na viac ako 100 %, (niekedy dokonca na viac ako 200 %) vo všetkých stanovených prioritách a venovala sa angličtine v priemere 13 hod. týždenne, čo sú perfektné výsledky.


Viem, že si počas prázdnin cestovala a ešte aj občas mala hodiny so študentmi, takže prázdniny neboli úplné voľné. Aký si mala systém na svoje učenie počas tých dvoch mesiacov? 

Musela som si všetko dobre vopred naplánovať, aby učenie plynulo pokračovalo aj za „bežného chodu“. Okrem času stráveného s deťmi, cestovania a učenia som tiež absolvovala iné kurzy týkajúce sa napr. podnikania. Snažila som sa teda obklopiť angličtinou čo najviac to šlo, spojiť ju s každodennými aktivitami.

Akadémia mi pomohla nájsť si vlastný systém v učení, ktorý som potom hravo dodržiavala. Napr. pri rannom behu som počúvala audioknižku, pri raňajkách som ju vymenila za BBC. Cez deň som sa vždy snažila dohovoriť si s niekým rozprávanie v angličtine, čo bolo ľahké, niekedy stačilo len napísať spolužiakom v Akadémii. Takmer vždy sa prihlásil niekto, kto si práve tiež chcel precvičiť angličtinu. A keď nikto nebol, ako partner mi poslúžil niekto z mojich študentov, ktorým som rozprávanie ponúkla zadarmo, či môj syn.

V neposlednom rade som si zvykla na self-talk. Bežné popisovanie vecí okolo mňa mi príliš nešlo, po pár minútach som už nevedela, o čom „hovoriť“, tak som popisovala dej audioknihy či správy z rannej BBC. Večer patril čítaniu mojej obľúbenej knihy, väčšinou len tak pre radosť. Občas ale, keď zostala energia, čítala som aj intenzívne – s vypisovaním slovíčok na flashcards či pomocou Goldlistu. Pokiaľ som nemala dosť počítača, došlo aj na sledovanie môjho obľúbeného seriálu na www.ororo.tv

Možno sa to zdá veľa, ale keď se spojí bežná denná aktivita s angličtinou, človek určite stihne popri práci aj štúdium. 🙂

Naučila si sa v Akadémii niečo úplne nové, čo si predtým nepoznala, alebo nepoužívala? A z čoho by si chcela čerpať aj pre svoje hodiny so študentmi?

Nového je toľko, že mi bude ešte nejaký čas trvať si poznatky utriediť a postupne zavádzať do praxe. Nesmiem na svojich študentov zhurta, aby som ich hneď na začiatku školského roka nevyľakala. 🙂 Čo sa týka zlepšovania rozprávania, zavádzam do lekcií sebanahrávanie študentov. Každý týždeň majú za úlohu nahrať krátku správu v angličtine, buď na ľubovoľnú tému, alebo na zadanú, a zdieľať v spoločnej skupine. Chcem ich tak prinútiť hovoriť aj mimo našej hodiny, čo je niekedy nadľudská úloha. Uvidím, ako sa s touto novinkou vyrovnajú a ako sa ujme. Zatiaľ môžem povedať len samé pozitívne ohlasy od mojich individuálnych študentov. Mám z toho veľkú radosť.

Ako vidíš svoje učenie po skončení Akadémie? Budeš v ňom chcieť pokračovať?

Určite áno! Síce som už teraz v plnom prúde vyučovania a pri nabitom rozvrhu vidím, že to nebude také intenzívne, ale niektoré aktivity mi už zostanú snáď navždy. Návyky sú za 2 mesiace vytvorené, čo je veľmi príjemný bonus Akadémie.

Myslíš si, že aj učitelia by sa mali ďalej vzdelávať a pracovať na sebe? Čo by si im odporučila?

Samozrejme, ďalšie vzdelávanie by malo patriť ku všetkým profesiám, nielen k tej učiteľskej. Svet sa vyvíja, neustále prichádzajú novinky zo sveta vedy, techniky, medicíny, z oblasti ľudského správania, psychológie, trénovania pamäti a tak ďalej. Ako pedagógovia by sme mali mať prehľad a prirodzenú zvedavosť, skrátka – ísť s dobou. Aspoň ja to tak cítim.

Niekedy postačí nezatvárať oči pred zmenami okolo nás, nebrániť sa experimentovaniu. Skúsiť urobiť niečo nové, čo sme doteraz nemali odvahu urobiť. Vystúpiť zo svojej komfortnej zóny. Byť otvorení novým myšlienkam, dať im šancu, vyskúšať na vlastnej koži. A tak je to aj s účasťou v Akadémii.

Čo sa ti na Akadémii páčilo najviac, v čom vidíš jej najväčší prínos?

V prvom rade partia skvelých „spolužiakov“, ktorí sa v skupine zišli. Boli sme na rovnakej lodi, pomáhali si, motivovali sa. Kedykoľvek sme sa mohli opýtať či požiadať o radu, vždy sa našiel niekto, kto otázku zodpovedal. Keď prišlo obdobie straty motivácie – čo je prirodzené – strhla sa doslova lavína podporných správ od ostatných, ktorí skôr či neskôr prechádzali tým istým.

Veľmi prínosná bola Motivačná tabuľka. Možnosť vidieť prácu ostatných, ich osobné skúsenosti. V Akadémii som si našla priateľov z radov kolegov, ktorí mi zostanú už navždy. S jednou z nich som sa dokonca už stretla osobne a s ostatnými plánujeme spoločné akcie do budúcnosti.

Akadémia má neuveriteľnú energiu, vôbec nedokážem slovami popísať svoje momentálne pocity. Ale jedno môžem povedať. Sú absolútne pozitívne, a už teraz viem, že táto moja prvá Akadémia nebola rozhodne posledná. Veľmi za všetko Lýdii a jej úžasnému tímu asistentiek ďakujem. A tebe, Veronika, tiež. Bez teba by som sa možno do samoštúdia pred letnými prázdninami nedala. Je pre mňa najväčšou odmenou, keď ma študenti začnú svojou aktivitou prerastať, a vlastne ma tak motivujú posúvať sa ďalej a vyššie. Za všetko veľmi ĎAKUJEM.

Angličtinárka Lenka Olšová so svojou študentkou Veronikou.

Leni, ja veľmi ďakujem tebe za tvoj čas a skvelý rozhovor, ktorý bude určite motivovať aj ostatných učiteľov, ktorí by sa chceli prihlásiť do ďalšej Akadémie samoukov. V najbližšej dobe neplánujeme špeciálnu Akadémiu pre učiteľov, ale učitelia sú medzi účastníkmi bežných Akadémií vždy vítaní, takže ak by ste sa do ďalšieho kurzu chceli pridať medzi nás, veľmi radi vás privítame!


Čo tá Akadémia samoukov vlastne je? Jedná sa o unikátny dvojmesačný interaktívny online kurz, v ktorom sa spolu s komunitou ostatných ľudí a pod dohľadom jazykových mentoriek učíte cudzí jazyk. Pričom sa každý učí za seba a aký jazyk chce. Výhodou je, že nemusíte chodiť do žiadnej jazykovej školy, môžete sa učiť odkiaľkoľvek a kedykoľvek chcete.

Akadémia je vhodná pre kohokoľvek, nezáleží na veku ani profesii, preto nie je výnimkou, že sa pravidelne zúčastňujú Akadémie aj samotní učitelia cudzích jazykov, ktorí sa chcú ďalej profesne vzdelávať, osvojiť si nové metódy učenia a posunúť ďalej aj svoje jazykové schopnosti.

Akákoľvek komunikácia prebieha formou emailov a tiež na platforme Circle, kde sa celý kurz odohráva. Súčasťou sú aj pravidelné živé webináre s jazykovými mentorkami a účastníkmi Akadémie.

Každý týždeň budete dostávať týždenné úlohy, ktoré sú namieru šité vašim jazykovým prioritám a pripravené tak, aby vás krok za krokom posúvali k vytúženým výsledkom.

Celý program je postavený na metódach a 20-ročných skúsenostiach polyglotky Lýdie Machovej, ktorá sa sama naučila 9 jazykov a je zakladateľou Jazykového mentoringu.

Páčil sa vám tento článok a radi by ste získali ďalšie overené tipy na učenie sa jazykov?

Myslíte, že učenie sa jazykov je zdĺhavé a ťažké a okrem toho, aj tak nemáte na jazyky talent? A navyše nemáte ani čas chodiť do jazykoviek? Ide to jednoduchšie, ako si myslíte! Odhaľte 3 prekvapivo jednoduché metódy ako sa naučíte cudzí jazyk za dva roky, aj popri práci na plný úväzok v bezplatnom webinári jazykovej mentorky Lýdie Machovej.

Tagy:

0 Komentárov

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Bezplatný Webinár

Ako sa naučiť cudzí jazyk z pohodlia domova zábavnou formou bez bifľovania, jazykovky alebo vycestovania do zahraničia.

Lýdia Machová