Názov rodičovská „dovolenka“ mi vždy pripadal absurdný. Kto má deti, alebo už sa o nejaké staral, vie, že je to práca na tri plné úväzky, v ktorej musíte byť k dispozícii 24/7 a na vlastné potreby vám ostáva len minimum času.
Erika Szuperáková má 36 rokov a je to sympatická mamička, ktorá sa dokáže učiť jazyky aj na materskej, a to dokonca pri štyroch malých nezbedníkoch! Už takmer 10 rokov je na materskej dovolenke a prv než ju kvôli manželovej práci zavialo na Liptov, žila 8 rokov v Bratislave, kde študovala učiteľstvo a právo. Jej detičky majú 2, 5, 9 a 10 rokov a so záujmom sledujú, ako sa ich mamina doma s radosťou venuje angličtine – po malých krôčkoch, ale zato systematicky.
Moje skúsenosti s jazykom sú, ako u väčšiny ľudí na Slovensku, spojené so základnou a strednou školou. Učili sme sa dva jazyky (angličtinu a nemčinu) klasickým systémom, ktorý nám síce dovoľoval dostávať jednotky, keďže človek sa dokáže pripraviť na písomku, ale, žiaľ, nepripravoval nás do bežnej komunikácie a života. Na výške som mohla využiť výhody kreditového systému, ktorý umožňoval navoliť si rozvrh podľa potrieb a záujmov študenta. Preto som sa cudzím jazykom cielene vyhla, keďže som sa v nich cítila neisto.
Po skončení druhej školy som sa však rozhodla pre rodinu, a teraz po ôsmich rokoch som sa opäť pozvoľna odhodlala vrátiť k angličtine, čo posledného pol roka robím veľmi intenzívne a s radosťou.
V prvom rade, je to pocit, že človek stále zaostáva (pomaly už za celým svetom). Končí sa mi rodičovská dovolenka a musím sa zamýšľať nad prácou a tým, čo som schopná poskytnúť budúcemu zamestnávateľovi. Ale tiež je to nutkanie schovať sa pred cudzincom a rýchlo utekať preč, lebo mu neviete odpovedať. Je to hrozný pocit. Môžete mať akékoľvek vzdelanie, ale keď neviete otvoriť ústa za hranicami, je to nanič.
Takže rozhodnutie vzišlo zo mňa, a opäť to vyzeralo na prehratý boj, hoci som mala dobre našliapnuté. Mávala som zhruba rok individuálne hodiny s učiteľkou (ale bez systému učenia sa doma), a vtedy som natrafila na Lydkine prednášky, ktoré mi otvorili iný pohľad na učenie a ukázali mi metódy, ktoré ma evidentne posunuli vpred a na ktoré by som sama neprišla.
Minulý rok som si prešla najprv kurzom Majster jazykov, ktorý bol pre mňa veľmi motivačný a hneď som začala s Goldlistom, aplikáciou Anki na učenie sa slovíčok, kartičkami, systémom každodenného učenia, Duolingom, bilingválnou knihou a počúvaním podcastov. Postupne som angličtinu zapájala do nášho rodinného života. A bolo to nad očakávania oproti tomu, čo bolo v škole. Neskôr som zistila, že videokurz Kľúč k jazykom, ktorý vyšiel pár mesiacov na to, mi na mojej úrovni pomôže ešte viac.
Človek si totiž myslí, že keď sa jazyku venoval v škole niekoľko rokov, tak hádam v tej hlave niečo je. No žiaľ, nie vždy 🙂 A to som pochopila aj ja a začala brať angličtinu ako nový jazyk, ktorý sa začínam učiť. Ale teraz už správne.
Zaradila som do učenia metódy z oboch videokurzov, ktoré mi ponúkli systém, ktorý sa dá ľahko zopakovať. Takže asi od začiatku decembra využívam poznatky ohľadom metódy spätných prekladov a pekne pomaly som prešla už takmer celú odporúčanú knihu pre samoukov (veľmi mi to pomohlo upevniť a utriediť si gramatiku a hlavne, myslím, že je tam slušná slovná zásoba).
Slovíčka a frázy, ktoré mi robia problém, si nahadzujem do aplikácie na učenie sa slovnej zásoby, takže sa s nimi stretávam opakovane. Kartičkový systém som nahradila aplikáciou, lebo som sa v tom množstve už strácala a je to jednoduchšie, keď vám ich opakovanie niekto automaticky predkladá a nemusíte to držať v hlave vy 🙂
Opakovane som sa vrátila k metóde Goldlist, lebo sa priznám, že som sa v tom sem-tam stratila, hlavne keď som vynechala nejaké dni, ale zistila som, že len treba pokračovať, aj keď neskôr. Je to dobrý systém, ako sa opätovne vracať k tým istým slovíčkam.
Z vlastnej skúsenosti môžem všetkým, ktorí sú takto doma, odporučiť, ísť postupne a pomaly. Počas môjho dňa s deťmi si nájdem niekde 20 minút, napr. hneď ráno, kým odprevadím starších a zobudím mladších. Vtedy si vždy robím cvičenia cez aplikáciu Duolingo (už tretí mesiac bez prestávky :)).
Moje pokusy si privstať a učiť sa skoro ráno totiž stroskotali. V noci som často vstávala k deťom. Ráno som nedokázala hneď riešiť v hlave zložité preklady a Duolingo je pre mňa oddych. Aj odtiaľ si však frázy, ktoré ma zaujímajú, hádžem do aplikácie a často si ich opakujem, napríklad keď kočíkujem.
Cez synov obedný spánok využívam čas na knihu pre samoukov a prechádzam si ju spätnými prekladmi, alebo si píšem Goldlist. Niekedy si spravím test na stránke 50languages.com, alebo pozriem stránku z bilingválnej knihy a večer počúvam angličtinu počas uspávania syna.
Keďže môj život sa teraz pohybuje v týchto stereotypoch, viem, že to robím každý deň. Bonusom sú konverzácie, ktoré sú pre mňa nielen hodinami učenia, ale aj časom stráveným v príjemnej spoločnosti. Niet nad pocit, že dokážete konečne niekomu odpovedať na otázky, viesť s ním jednoduchý rozhovor a porozumieť mu, čo vám hovorí. Tento pocit som v škole nezažila.
Toto je môj systém, ktorý som si hľadala tri mesiace. Postupne sa z neho stala rutina, ktorá mi neprekáža, stáva sa súčasťou môjho života. Je to dobrý systém, ktorý dokážem dlhodobo udržať a ktorý ma, dúfam, bude pomaly posúvať vpred.
Mám okolo seba veľmi trpezlivých a podporujúcich ľudí. Snažím sa deťom predstaviť niektoré z metód, ktoré využívam a zahrnúť do ich školského systému (fungujú na Anki – appke na slovnú zásobu – a učím ich, že mobil nie je určený len na hranie hier 🙂 ), že v živote je potrebné stále sa vzdelávať, keďže svet a technológie sa posúvajú dopredu veľmi rýchlo a hlavne, že vedia aj krátku prestávku vo svojom voľnom čase zmysluplne využiť.
Využite čas, ktorý máte, na sebavzdelanie, veď to nás posúva ďalej. Nemusí to byť dlhý čas, lepšie je menej a častejšie. Je to predsa len beh na dlhé trate. Dá vám to pocit, že niečo dokážete, že ste nesedeli na rodičovskej so založenými rukami a že ste si dokázali usporiadať čas tak, aby ste dokázali napredovať. Bude to dôkaz o vašich dobrých manažérskych zručnostiach 🙂
Erika je veľmi inšpirujúcou osobou, od ktorej si všetci môžeme brať príklad. Zvládať rodinu so štyrmi malými deťmi a popritom si nájsť čas a hlavne energiu aj na učenie sa jazyka je vskutku obdivuhodné. Z hľadiska učenia by som chcela vyzdvihnúť tri veci:
Rodičia s malými deťmi majú najlepšie zvládnutý časový management a Erika je toho žiarivým dôkazom. Dúfame, že jej príbeh bude inšpiráciou pre všetky mamy a tatov, ktorí sa na plný úväzok venujú svojim ratolestiam, ale zároveň túžia rozvíjať aj samých seba. Učiť sa jazyk môžete aj pri nich a dokonca im tak idete príkladom, aby z nich vyrástli ľudia, ktorí na sebe budú neustále pracovať.
Ďakujeme ti pekne za príjemný rozhovor, Erika, a prajem ti veľa zdaru v rodinnom aj profesionálnom živote 🙂
Myslíte, že učenie sa jazykov je zdĺhavé a ťažké a okrem toho, aj tak nemáte na jazyky talent? A navyše nemáte ani čas chodiť do jazykoviek? Ide to jednoduchšie, ako si myslíte! Odhaľte 3 prekvapivo jednoduché metódy ako sa naučíte cudzí jazyk za dva roky, aj popri práci na plný úväzok v bezplatnom webinári jazykovej mentorky Lýdie Machovej.
Počuli ste už o 5-ročnej Bele z Ruska, ktorá ovláda neuveriteľných 8 jazykov? Ja som sa s ňou stretla a porozprávala som sa s jej mamou o jej výchovných metódach, vďaka ktorým malá Bela jazyky miluje! Pozrite si video, v ktorom hovorím, čo som sa od jej mamy dozvedela.