Angličtina na materskej pri štyroch deťoch

Názov rodičovská „dovolenka“ mi vždy pripadal absurdný. Kto má deti, alebo už sa o nejaké staral, vie, že je to práca na tri plné úväzky, v ktorej musíte byť k dispozícii 24/7 a na vlastné potreby vám ostáva len minimum času.

Erika Szuperáková má 36 rokov a je to sympatická mamička, ktorá sa dokáže učiť jazyky aj na materskej, a to dokonca pri štyroch malých nezbedníkoch! Už takmer 10 rokov je na materskej dovolenke a prv než ju kvôli manželovej práci zavialo na Liptov, žila 8 rokov v Bratislave, kde študovala učiteľstvo a právo. Jej detičky majú 2, 5, 9 a 10 rokov a so záujmom sledujú, ako sa ich mamina doma s radosťou venuje angličtine – po malých krôčkoch, ale zato systematicky.   

Aké máš skúsenosti s učením sa jazykov?

Moje skúsenosti s jazykom sú, ako u väčšiny ľudí na Slovensku, spojené so základnou a strednou školou. Učili sme sa dva jazyky (angličtinu a nemčinu) klasickým systémom, ktorý nám síce dovoľoval dostávať jednotky, keďže človek sa dokáže pripraviť na písomku, ale, žiaľ, nepripravoval nás do bežnej komunikácie a života. Na výške som mohla využiť výhody kreditového systému, ktorý umožňoval navoliť si rozvrh podľa potrieb a záujmov študenta. Preto som sa cudzím jazykom cielene vyhla, keďže som sa v nich cítila neisto.

Po skončení druhej školy som sa však rozhodla pre rodinu, a teraz po ôsmich rokoch som sa opäť pozvoľna odhodlala vrátiť k angličtine, čo posledného pol roka robím veľmi intenzívne a s radosťou.

Čo bolo tvojím impulzom, aby si sa vrátila k angličtine?

V prvom rade, je to pocit, že človek stále zaostáva (pomaly už za celým svetom). Končí sa mi rodičovská dovolenka a musím sa zamýšľať nad prácou a tým, čo som schopná poskytnúť budúcemu zamestnávateľovi. Ale tiež je to nutkanie schovať sa pred cudzincom a rýchlo utekať preč, lebo mu neviete odpovedať. Je to hrozný pocit. Môžete mať akékoľvek vzdelanie, ale keď neviete otvoriť ústa za hranicami, je to nanič.

Takže rozhodnutie vzišlo zo mňa, a opäť to vyzeralo na prehratý boj, hoci som mala dobre našliapnuté. Mávala som zhruba rok individuálne hodiny s učiteľkou (ale bez systému učenia sa doma), a vtedy som natrafila na Lydkine prednášky, ktoré mi otvorili iný pohľad na učenie a ukázali mi metódy, ktoré ma evidentne posunuli vpred a na ktoré by som sama neprišla.

Ako si začala s vlastným učením sa?

Minulý rok som si prešla najprv kurzom Majster jazykov, ktorý bol pre mňa veľmi motivačný a hneď som začala s Goldlistom, aplikáciou Anki na učenie sa slovíčok, kartičkami, systémom každodenného učenia, Duolingom, bilingválnou knihou a počúvaním podcastov. Postupne som angličtinu zapájala do nášho rodinného života. A bolo to nad očakávania oproti tomu, čo bolo v škole. Neskôr som zistila, že videokurz Kľúč k jazykom, ktorý vyšiel pár mesiacov na to, mi na mojej úrovni pomôže ešte viac.

Človek si totiž myslí, že keď sa jazyku venoval v škole niekoľko rokov, tak hádam v tej hlave niečo je. No žiaľ, nie vždy 🙂 A to som pochopila aj ja a začala brať angličtinu ako nový jazyk, ktorý sa začínam učiť. Ale teraz už správne.

Čo si potom na svojom učení zmenila?

Zaradila som do učenia metódy z oboch videokurzov, ktoré mi ponúkli systém, ktorý sa dá ľahko zopakovať. Takže asi od začiatku decembra využívam poznatky ohľadom metódy spätných prekladov a pekne pomaly som prešla už takmer celú odporúčanú knihu pre samoukov (veľmi mi to pomohlo upevniť a utriediť si gramatiku a hlavne, myslím, že je tam slušná slovná zásoba).

Slovíčka a frázy, ktoré mi robia problém, si nahadzujem do aplikácie na učenie sa slovnej zásoby, takže sa s nimi stretávam opakovane. Kartičkový systém som nahradila aplikáciou, lebo som sa v tom množstve už strácala a je to jednoduchšie, keď vám ich opakovanie niekto automaticky predkladá a nemusíte to držať v hlave vy 🙂

Opakovane som sa vrátila k metóde Goldlist, lebo sa priznám, že som sa v tom sem-tam stratila, hlavne keď som vynechala nejaké dni, ale zistila som, že len treba pokračovať, aj keď neskôr. Je to dobrý systém, ako sa opätovne vracať k tým istým slovíčkam.

Ako si si prispôsobila systém učenia sa na svoju domácnosť?

Z vlastnej skúsenosti môžem všetkým, ktorí sú takto doma, odporučiť, ísť postupne a pomaly. Počas môjho dňa s deťmi si nájdem niekde 20 minút, napr. hneď ráno, kým odprevadím starších a zobudím mladších. Vtedy si vždy robím cvičenia cez aplikáciu Duolingo (už tretí mesiac bez prestávky :)).

Moje pokusy si privstať a učiť sa skoro ráno totiž stroskotali. V noci som často vstávala k deťom. Ráno som nedokázala hneď riešiť v hlave zložité preklady a Duolingo je pre mňa oddych. Aj odtiaľ si však frázy, ktoré ma zaujímajú, hádžem do aplikácie a často si ich opakujem, napríklad keď kočíkujem.

Cez synov obedný spánok využívam čas na knihu pre samoukov a prechádzam si ju spätnými prekladmi, alebo si píšem Goldlist. Niekedy si spravím test na stránke 50languages.com, alebo pozriem stránku z bilingválnej knihy a večer počúvam angličtinu počas uspávania syna.

Keďže môj život sa teraz pohybuje v týchto stereotypoch, viem, že to robím každý deň. Bonusom sú konverzácie, ktoré sú pre mňa nielen hodinami učenia, ale aj časom stráveným v príjemnej spoločnosti. Niet nad pocit, že dokážete konečne niekomu odpovedať na otázky, viesť s ním jednoduchý rozhovor a porozumieť mu, čo vám hovorí. Tento pocit som v škole nezažila.

Toto je môj systém, ktorý som si hľadala tri mesiace. Postupne sa z neho stala rutina, ktorá mi neprekáža, stáva sa súčasťou môjho života. Je to dobrý systém, ktorý dokážem dlhodobo udržať a ktorý ma, dúfam, bude pomaly posúvať vpred.

Čo na to tvoja rodina?

Mám okolo seba veľmi trpezlivých a podporujúcich ľudí. Snažím sa deťom predstaviť niektoré z metód, ktoré využívam a zahrnúť do ich školského systému (fungujú na Anki – appke na slovnú zásobu – a učím ich, že mobil nie je určený len na hranie hier 🙂 ), že v živote je potrebné stále sa vzdelávať, keďže svet a technológie sa posúvajú dopredu veľmi rýchlo a hlavne, že vedia aj krátku prestávku vo svojom voľnom čase zmysluplne využiť.

Čo môžeš odkázať všetkým, ktorí sú doma na rodičovskej?

Využite čas, ktorý máte, na sebavzdelanie, veď to nás posúva ďalej. Nemusí to byť dlhý čas, lepšie je menej a častejšie. Je to predsa len beh na dlhé trate. Dá vám to pocit, že niečo dokážete, že ste nesedeli na rodičovskej so založenými rukami a že ste si dokázali usporiadať čas tak, aby ste dokázali napredovať. Bude to dôkaz o vašich dobrých manažérskych zručnostiach 🙂

 

Komentár jazykovej mentorky:

Erika je veľmi inšpirujúcou osobou, od ktorej si všetci môžeme brať príklad. Zvládať rodinu so štyrmi malými deťmi a popritom si nájsť čas a hlavne energiu aj na učenie sa jazyka je vskutku obdivuhodné. Z hľadiska učenia by som chcela vyzdvihnúť tri veci:

  • “Toto je môj systém, ktorý som si hľadala tri mesiace.” Presne takto na to treba ísť. Samoukom sa dokáže stať ktokoľvek, ale treba si nájsť svoj ideálny systém. Môže to potrvať pár týždňov, ale ak potom nabehnete na učenie sa tak ako Erika, bude to určite stáť za to.
  • “Bonusom sú konverzácie, ktoré sú pre mňa nielen hodinami učenia, ale aj časom stráveným v príjemnej spoločnosti.” Erika urobila jednu výbornú vec: aktivitu, ktorá ju najviac posúva v učení (teda rozprávanie), si spojila s príjemným pocitom – možnosť pokecať si na zaujímavé témy so zaujímavými ľuďmi! Prvým pilierom filozofie Jazykového mentoringu je ZÁBAVA, a Erika to spojila s učením naozaj šikovne.
  • Duolingo je pre mňa oddych. Aj odtiaľ si však frázy, ktoré ma zaujímajú, hádžem do aplikácie a často si ich opakujem, napríklad keď kočíkujem.” Bravó, Erika, výborné prepojenie metód! Čím viac kontaktu s jazykom máme rôznymi spôsobmi, tým lepšie.

Rodičia s malými deťmi majú najlepšie zvládnutý časový management a Erika je toho žiarivým dôkazom. Dúfame, že jej príbeh bude inšpiráciou pre všetky mamy a tatov, ktorí sa na plný úväzok venujú svojim ratolestiam, ale zároveň túžia rozvíjať aj samých seba. Učiť sa jazyk môžete aj pri nich a dokonca im tak idete príkladom, aby z nich vyrástli ľudia, ktorí na sebe budú neustále pracovať.

Ďakujeme ti pekne za príjemný rozhovor, Erika, a prajem ti veľa zdaru v rodinnom aj profesionálnom živote 🙂

Počuli ste už o 5-ročnej Bele z Ruska, ktorá ovláda neuveriteľných 8 jazykov? Ja som sa s ňou stretla a porozprávala som sa s jej mamou o jej výchovných metódach, vďaka ktorým malá Bela jazyky miluje! Pozrite si video, v ktorom hovorím, čo som sa od jej mamy dozvedela.

Lýdia Machová
Lýdia Machová
Jazyková mentorka a tlmočníčka

Som polyglotka, jazyková mentorka, tlmočníčka a autorka tejto stránky. Ako samouk som sa naučila 7 jazykov a každé dva roky sa učím nový. Som presvedčená, že jazyk sa dokáže naučiť ktokoľvek, bez ohľadu na talent, vek či iné danosti – ak vie, ako na to. V rámci Jazykového mentoringu ponúkam ľuďom kompletný návod na to, ako sa môžu akýkoľvek jazyk naučiť na dobrej úrovni, za pomoci jednoduchých, často úplne bezplatných materiálov na internete a v kníhkupectvách.

 

Podobné články

Komentáre