METÓDA GOLDLIST PRE POKROČILÝCH: AKO NA TO

Aj vám pripadá ťažké učiť sa slovíčka v cudzom jazyku tak, aby sme si ich dlhodobo zapamätali? 

Všetci s tým máme problém. Našťastie existujú metódy, ktoré nám to môžu značne uľahčiť! 

Jednou z nich je metóda GOLDLIST, alebo Metóda zlatého zoznamu. Stačí si slovíčka v istých časových odstupoch prepisovať v zošite, a nechať mozog, aby si sám vybral, ktoré z nich si chce zapamätať a ktoré nie. A čuduj sa svete - on si z každého prepisu 30% skutočne zapamätá! 

Ak ste ešte o tejto metóde nepočuli, prihláste sa na bezplatnú sériu videotipov a okamžite dostanete email, kde túto metódu do detailov vysvetľujem. 

Viacerí mi píšete, že ste to hneď na ďalší deň vyskúšali - kúpili ste si pekný zošit a išli na to. A mnohí ju už týždne používate a tešíte sa z toho, ako krásne funguje. Narazili ste však často na pár nejasností. Spísala som preto odpovede na vaše najčastejšie otázky. Verím, že pomôžu aj vám 🙂 

1. Čo ak jeden deň vynechám?
Vôbec nevadí! Táto metóda je založená na tom, že si nemáte slovíčka pozerať za MENEJ ako 14 dní, ale bez problémov to môže byť viac ako 14. Odporúča sa robiť nasledujúcu filtráciu v rozmedzí 2 týždne až 2 mesiace od posledného prepisu. 2 mesiace preto, aby vaše učenie nestratilo dynamiku. Ale poviem vám, že som si po dlhšej pauze robila filtráciu slovíčok aj po 3-4 mesiacoch, a fungovalo to presne rovnako - stále som si zhruba tých 30% pamätala. (Sama som z toho v úžase 🙂 )

2. Odkiaľ mám vziať slovíčka do nových zoznamov?
Možností je viacero:

a) každý deň si niečo v danom jazyku prečítajte - knihu, časopis, článok na internete, to je jedno. Podčiarknite si tie výrazy, ktoré pre vás boli nové, alebo aj tie, ktoré ste síce porozumeli, ale sami by ste ich tak nepovedali. Veľakrát nebudete na to potrebovať ani slovník, lebo z kontextu to dobre pochopíte. Keď máte takýchto výrazov 20, môžete si ich zapísať do zošita.

b) môžete si prejsť svoje staršie materiály, s ktorými ste sa učili daný jazyk - poznámky zo školy, z kurzu, nejaké prefotené texty z učebnice a pod.

c) autor metódy tvrdí, že si môžete pokojne zobrať aj slovník alebo zoznam najpoužívanejších slov, a prepisovať si postupne tie, ale ja osobne vám to neodporúčam. Na sebe som zistila, že keď k tým slovám nemám vzťah, že som si ich nenašla a nevybrala sama, tak mi väčšinou v pamäti neostanú. Ak vám to však vyhovuje a funguje, tak to kľudne robte takto.

Urobte si pohodlie: ja si slovíčka najradšej vypisujem doma na balkóne 🙂

d) Goldlist môžete krásne spojiť aj s inými formami učenia sa, napríklad s robením si cvičení na gramatiku. Ja si takto rada vypisujem výrazy, v ktorých som v cvičeniach urobila chybu - napríklad minulé časy slovies, skloňovanie podstatných mien a pod. 

e) v neposlednom rade môžete výrazy čerpať aj zo seriálov či filmov, ktoré pozeráte, alebo z rozhovorov v danom jazyku, či už s učiteľom alebo s cudzincami.

V podstate je úplne jedno, odkiaľ tú slovnú zásobu vezmete. Dôležité je, aby to boli výrazy, ktoré vás zaujímajú, a chcete sa ich naučiť aktívne používať.

3. Ako sa vlastne robí filtrácia slovíčok?
Ak už prešli minimálne dva týždne od prepísania slovíčok do predošlého zoznamu (či už je to v zošite vľavo hore, vpravo hore alebo vpravo dole), vašou úlohou pri novej filtrácii je vybrať si z tých posledných 30%, ktoré vyhodíte, a prepísať zvyšných 70%. Je na to opäť viacero spôsobov.

Ja osobne to robím tak, že si zakryjem stĺpec s ruskými výrazmi, a testujem sa, či si viem zo slovenčiny do ruštiny preložiť jednotlivé riadky. Hovorím si to nahlas, takže sa vždy viem skontrolovať, či som to povedala správne alebo nie. Hneď si k danému riadku urobím značku:

Postupne si prejdem riadok za riadkom a značím si, či som ten výraz vedela preložiť do ruštiny alebo nie.
  • ak som to povedala úplne správne, dám si k tomu fajku
  • ak som to povedala len sčasti správne, alebo som sa v niečom pomýlila, dám si bodku
  • ak som nemala ani šajnu, ako sa povie nejaké slovo v danom výraze, dám si tam krúžok
  • ak som to povedala správne, ale nevedela by som, ako to napísať, tak si k tomu dám fajku s bodkou 🙂

Keď si to takto overujem, nikdy nehľadím na to, koľko fajok už mám, na konci to vždy len spočítam, a každý deň ostávam v úžase, ako to môže vychádzať na tých 30%. Niekedy sa stane, že mám o jednu alebo niekedy aj dve fajky viac či menej, ale skôr zriedkavo. V 95% prípadov mi to vychádza presne na tých 30%. 

Po takomto malom teste si prepíšem tie s bodkou a krúžkom, raz prečítam nahlas, napíšem dátum, a k tomuto zoznamu sa na minimálne 2 týždne nevraciam. Pokračujem na druhý deň s ďalším zoznamom a o tieto slovíčka sa už nezaujímam - aby mal môj mozog čas vytriediť to, čo si zapamätal a čo nie. 

Pravidelné filtrovanie som nevynechala ani na chate s kamarátmi - pravidelnosť je kľúčová.

4. Čo ak som si nezapamätal/a 30%?
Môže sa to stať, aj keď by to nemalo byť často. Ak sa to deje pravidelne, v niečom zrejme robíte chybu:

a) slovíčka ste sa snažili si zapamätať - nezabúdajte, že táto metóda funguje na presne opačnom princípe. Váš mozog si sám vyberie, čo si zapamätá, nechajte mu ten priestor 🙂
b) výrazy ste si po sebe na konci neprečítali nahlas - má to svoj zmysel, verte mi
c) predošlý zoznam ste nerobili v pohode a kľude, niečo vás pri tom vyrušovalo (nepíšte si slovíčka pri telke alebo podobných činnostiach, nájdite si na to chvíľku ticha)
d) k vybraným výrazom nemáte žiaden vzťah, nezaujímajú vás - toto sa mi stalo s jednou knižkou, ktorú som čítala. Nemám ju rada, a tie slovíčka ma v podstate nezaujímajú. Keď som zistila, že s nimi mám problém aj pri tretej filtrácii, tento zoznam som si z Goldlistu škrtla a ďalej s ním nepracujem
e) je možné, že táto metóda skrátka nie je pre vás. Nemyslím, že sadne úplne všetkým. Ak vám to nefunguje a nebaví vás to, nepokračujte v tom. Prvá zásada pri učení sa jazyka je, že nás to musí baviť. Existuje kopec iných spôsobov, ako sa môžete učiť slovíčka.

5. Trikrát zoznam prefiltrujem, a potom čo?
Potom pokračujete v ďalšom zošite, alebo zo zadnej strany toho prvého. Zoberiete posledné filtrácie 3 zoznamov po sebe, prepíšete ich ako nový zoznam, a opäť filtrujete 3x. To isté môžete potom urobiť ešte raz, čím sa dopracujete k samotnému "zlatému" zoznamu. Ak ste si po 9 filtráciách nejaký výraz nezapamätali, zrejme vám nie je súdené ho vedieť 😛 Zmierte sa s tým, a pustite ho z hlavy. (Je dosť možné, že si ho zrovna vtedy ako na potvoru zapamätáte 🙂 )

6. Ako si mám výrazy číslovať?
Každá filtrácia má svoje číslovanie, to znamená, že prvý zoznam ma vľavo hore 1-20, vpravo hore 1-14, vpravo dole 1-10 a vľavo dole 1-7. Druhý zoznam má potom čísla 21-40, vpravo hore (teda druhá filtrácia) je označená číslami 15-28, tretia filtrácia vpravo dole 11-20 a vľavo dole budeme mať 8-14. Vždy teda pokračujeme v číslovaní každej filtrácie samostatne.
Čísla tu nemajú nejaký extra veľký význam, ale je to veľmi motivujúce, keď si píšete svoje 850. slovíčko :-))

7. A čo gramatika?
Tú viete do Goldlistu krásne zakomponovať 🙂 K slovesám si môžete pripísať minulý čas alebo nepravidelné časovanie, k podstatným menám množné číslo a pod. V danom riadku tak môžete mať viacero informácií k slovíčkam. Nezabudnite si vždy overiť, aká je výslovnosť, lebo ak viete dané slovo len napísať, akoby ste ho ani nevedeli. Ja si pri ruštine vždy značím aj prízvuky, lebo bez nich neviem, ako slovo vysloviť.

Doma na záhrade je goldlistovanie úplne najlepšie 🙂

8. Stačí mi metóda Goldlist sama osebe, aby som sa naučila jazyk?
Poznám zanietených "goldlistákov", ktorí behom pár týždňov prefiltrujú metódou aj 10 000 slov/výrazov. Píšu si asi tak 4-5 nových zoznamov denne a trávia s metódou celé hodiny. (Nepýtajte sa ma, ako to robia, netuším, kde berú toľko času!)

Vy si môžete tiež kľudne urobiť viac zoznamov za deň, ak máte čas a chuť, ale dajte si medzi nimi aspoň 10-minútovú prestávku. Nechajte mozgu priestor na odpočinok, lebo on vtedy pracuje, aj keď to tak necítite.

Prečo mi Goldlist nefunguje?

Máte pocit, že si zo zoznamov nič nepamätáte? Možno robíte niekde chybu. David James, autor metódy, uvádza na svojom blogu celý zoznam dôvodov, prečo vám táto metóda nefunguje. Robíte niektorú z týchto chýb?

1. "Podvádzanie" pri dvojtýždňovom neopakovaní: ak ste si slovíčka vedome pozerali alebo sa snažili ich memorovať, prešli ste na svoju krátkodobú pamäť, a tá dlhodobá sa tým vypla. 
2. Filtrácia po viac ako 2-3 mesiacoch. Aj dlhodobá pamäť má svoje rezervy, ak sme daný výraz videli len jediný raz. 
3. Bezduché písanie bez koncentrácie: ak pri písaní zoznamu myslíte na zajtrajší nákup alebo máte celý čas oči na deťoch či nebodaj na televízii, lepšie bude nepísať si asi žiaden Goldlist. 
4. Počúvanie hudby v pozadí, alebo iné rušivé zvuky. 
5. Choroba, horúčka, bolesti, nepohodlie...
6. Príliš dlhé písanie zoznamov a filtrovanie, bez prestávok medzi jednotlivými zoznamami (vždy to treba robiť max, 20-25 minút v kuse).
7. Nedostatok spánku v noci. 
8. Stres kvôli niečomu inému počas písania a filtrovania.
9. Používanie neatraktívnych materiálov, alebo nedôvera, že tie materiály obsahujú pre nás dôležitú či spoľahlivú slovnú zásobu. 
10. Nemáme skutočný záujem o jazyk, alebo o danú tému/slovnú zásobu. Náš mozog neoklameme. Keď si to nechce zapamätať, nezapamätá si.
11. Nedbanlivé písanie, škaredé písanie, výsledok, na ktorý teda vôbec nemôžete byť hrdí... (Ja to stále hovorím, že treba používať pekný zošit a farebné perá!  )
12. Požívanie alkoholu alebo nebodaj drog počas učenia sa. (Hm... ale taký malý pohár vínka robí celkom dobrú atmosféru na štúdium, však? Autor metódy však hovorí nie!) 
13. Písanie príliš veľa slov alebo informácií do jedného riadku. Napr. ak si tam zapíšeme 3 nové slová, k nim výslovnosť, informáciu o minulom čase či skloňovaní, náš mozog to nezvládne. Rozdeľme si takéto informácie do niekoľkých riadkov a bude to lepšie.

Tak čo, našli ste sa v niektorom z týchto bodov? Ak áno, skúste to zmeniť a uvidíte, či budete s Goldlistom dosahovať lepšie výsledky. Ak sa to napriek tomu nezlepší, nezúfajte, zrejme vám táto metóda jednoducho nesedí a vyskúšajte inú, na výber ich je niekoľko 😉

Autor metódy tvrdí, že stačí robiť intenzívny goldlist niekoľko mesiacov, a potom stačí prísť do danej krajiny na pár dní, a túto nahromadenú slovnú zásobu si zaktivizovať rozprávaním. Hovorí, že to je veľmi efektívne, a už viackrát si to na sebe overil. Ja osobne by som určite odporúčala skombinovať Goldlist s inými činnosťami. Čítajte texty, pozerajte seriály, cvičte si rozprávanie, kde sa len dá. Berte Goldlist ako doplnkovú metódu k vášmu učeniu sa jazyka, nie ako jediný kontakt s jazykom. 

Ja som momentálne nastavená tak, že aj keď idem spať o 4 nadránom, tak si jednu filtráciu alebo nový zoznam vždy urobím. Nevynechávam ani deň, lebo potom je ťažké znova nabehnúť. Nový zoznam mi trvá najdlhšie, aj vyše pol hodiny. Filtrácia mi zaberie väčšinou od 10 do 25 minút, podľa toho, či je to tá prvá alebo tretia. Nie vždy sa mi chce si to po sebe čítať nahlas, ale viem, že to má zmysel, takže to robím. 

A môžem vám povedať, že mi tá metóda funguje fantasticky. A hlavne ma veľmi baví! 🙂

Vyskúšajte ju aj vy. Uvidíte, že slovíčka sa dajú učiť aj oveľa zaujímavejšie a ľahšie, ako ste boli doteraz zvyknutí. 

 

lýdia machová goldlist
Autor metódy David James a jeho aktuálny Goldlistový zošit na francúzštinu