25 hodín angličtiny týždenne: Moja skúsenosť s Akadémiou samoukov

Barbora Haladová je študentka 4. ročníka na strednej priemyselnej škole, budúci rok bude maturovať. Má rada literatúru, píše príbehy a je bezpochyby jednou z najaktívnejších účastníkov z posledných Akadémií samoukov. Počas kurzu sa venovala angličtine až 25 hodín týždenne! Rozhodli sme sa ju preto vyspovedať, ako si dokázala nájsť toľko času na učenie a zaujímalo nás aj ako vyzeralo jej učenie pred Akadémiou samoukov a čo sa zmenilo. Veríme, že inšpiruje aj vás. 

Barborka, si v 4.ročníku na SŠ, takže máš určite celkom častý kontakt s cudzím jazykom, teda v tvojom prípade s angličtinou. Čo ťa viedlo k tomu kúpiť si kurz Majster jazykov a prihlásiť sa do Akadémie samoukov? Ako si na tom s učením sa angličtiny v škole?

Angličtina ma baví. Patrím k tým šťastným, ktorí s ňou v škole nemali/nemajú problém. Ale neboli sme vždy najlepší kamaráti. Gramatika mi šla, škola sa o to postarala. Na základnej som veselo dopĺňala gramatické cvičenia podľa schém Present Simple alebo Present Continuous. Lenže čoraz viac mi chodilo hlavou, že v bežnom živote nebudú nikoho zaujímať gramatické cvičenia.

Začala som teda raz týždenne chodiť na doučovanie a pustila som sa do toho s veľkým odhodlaním. S vybranými materiálmi som vydržala asi dva mesiace, potom plynulo upadli do zabudnutia. 

Moju cestu k Akadémii tvorili malé krôčiky. Lydku som prvýkrát videla v Inkognite. Pamätám si, že som si vtedy povedala: “Wau.” Zdalo sa mi neskutočné, koľkými jazykmi dokáže plynulo rozprávať a o swahilčine som predtým v živote nepočula. O pár mesiacov som si na tento moment spomenula, keď som na internete objavila stránku Jazykový mentoring.

Čo ťa na Jazykovom mentoringu upútalo najviac?

Okamžite ma zaujali tipy a rady na učenie sa jazykov, pretože v mnohých som sa videla. Sú to úžasné myšlienky – učenie má byť zábava.

Prvým očarením sa pre mňa stal Goldlist. Ak mám byť úprimná, spočiatku som bola skeptická. Neverila som, že niečo také úžasné môže fungovať, a práve preto som ho vyskúšala! Prečítala som si návod a založila zošit rozhodnutá dodržať všetko do bodky. Každý deň som robila nový zoznam, potom som pridala filtrácie. Po mesiaci boli moje pochybnosti preč. 

Povzbudená úspechom s Goldlistom som prečítala celú stránku Jazykového mentoringu odpredu-odzadu. Potom prišiel webinár a ja som hneď vedela, že sa chcem zúčastniť.

Po webinári som sa prihlásila do Akadémie samoukov a s ňou prišiel aj kurz Majster jazykov. Lákalo ma hlavne rozprávanie, nové techniky a jazykové zdroje. Priznávam, že keď som klikala na “odoslať objednávku“, nebola som si stopercentne istá sama sebou. Nebola to nízka suma, ale teraz môžem s čistým svedomím povedať, že to neľutujem.

Ako vyzeralo tvoje učenie predtým, ako si si kúpila Majstra jazykov a prihlásila sa do Akadémie? Spomínala si, že si sa venovala angličtine aj mimo školy.  Akým spôsobom si sa učila?

Chodila som raz týždenne na doučká, ktoré mi trošku pomohli upraviť výslovnosť a dať dokopy zrozumiteľné vety. Ale drvivú väčšinu času som pasívne hltala články z internetu a pri korčuľovaní počúvala anglické pesničky.

Začala som pozerať filmy výhradne v angličtine s českými alebo ideálne anglickými titulkami. Sem-tam nejaký film, ale nič z tohto som naozaj nevnímala ako učenie. O podcastoch som ani nesnívala a rozprávaniu som sa nikdy zvlášť nevenovala. Možno občas na hodinách, ale to bolo žalostne málinko.

Snažila som sa prečítať Harryho Pottera v origináli, pretože slovenskú verziu poznám v podstate naspamäť. Žasnem, koľko som sa s tým hrala – farebne som si zvýrazňovala vety a každé slovíčko, ktoré som nevedela, som písala do zošita. Prepisovala som skoro celú knihu. Nedostala som sa ani na koniec prvej kapitoly, než som s tým skončila. Dnes vidím, že som sa nemala snažiť prekladať do písmena všetko. 

Keď porovnáš učenie v škole a v Akadémii, čo bolo pre teba úplne iné, nové a prelomové?

Akadémia ma naozaj povzbudila, a to hovorím ako človek, ktorý sa snažil niečo so sebou robiť. Poskytla mi nový pohľad na svet. Potešilo ma ale, že čítanie a iné moje aktivity neboli úplne na zahodenie.

Metódy Goldlist, Anki a konverzácie mi otvorili oči a vďaka konverzáciám som premenila značnú časť pasívnej slovnej zásoby na aktívnu. Pomohla mi aj rada, že sa nemôžem venovať všetkému naraz, pretože mám vždy veľa plánov, ale čas ma drží v šachu. Práve priority ma viedli k cieľu.

Tiež si nemôžem vynachváliť jazykové zdroje a moju najnovšiu lásku – metódu shadowing (pozn. opakovanie toho, čo počujete v cudzom jazyku). S výslovnosťou som vždy bojovala, postupne sa to vďaka pesničkám upravilo, ale veľmi sebaisto som sa necítila. Pred pár dňami mi angličtinárka pochválila “my pronunciation” a bol to taký príjemný pocit, že ešte teraz mi je dobre, keď na to myslím. Od vstupu do Akadémie si dávam pozor, aby som každé slovo, ktoré zaraďujem do slovnej zásoby, vedela správne vysloviť. Načo by mi inak bolo?

Veľmi ma oslovil aj prístup ku gramatike (v skratke: nechoď v gramatickej učebnici za radom – stačí si urobiť náhodnú 1-2 strany a po čase sa systematicky vracať k cvičeniam, ktoré ti nešli) a prepracovanosť celého programu. Páčili sa mi videá aj rady a tipy v skupine na Facebooku, no niekedy som sa musela trošku popasovať s Týždennou úlohou, napríklad vyskúšanie novej aplikácie. No nebolo to nič, čo by som nezvládla. Veľmi som túžila po certifikáte akademistu, tak som si povedala, že to dám. Bolo to napokon ľahšie, než som si myslela. V konverzáciách so spolužiakmi pokračujem aj po skončení Akadémie.

Nastavila si si celkom ambiciózny plán, viac ako 10 hod. týždenne, ale priemerne si trávila s angličtinou až 23 hod. týždenne, čo je úplne neskutočné! Kde si vzala toľko “voľného času”, resp. ako si si ho vytvorila?

Mám rada výzvy 🙂 a obmedzila som niektoré koníčky. Veľmi som sa nad tým nezamýšľala, jednoducho priority išli inam. Napríklad, keď mám voľno, rada píšem, ale je to veľký hltač času, preto som písala menej. Takisto som za tie dva mesiace nevytvorila veľa handmade výrobkov, ale strávila som hodiny s Goldlistom. Čas sa naozaj dá nájsť, len je nutné určiť si, čo je dôležitejšie. Okrem toho, každý má v dennom rozvrhu prázdne miesta – čakanie na zástavke, cesta do školy/práce a podobne.

Kto chce, môže si aj privstať a stihne viac. Na začiatku som s tým nemala problém, neskôr áno. Začiatkom jesene som bez problémov stihla niektoré kratšie úlohy, ale potom som od toho upustila. V novembri a decembri býva ráno dlho tma a mne sa cez týždeň nechce vstávať skôr než vyslovene musím, tak to ani neskúšam. To je vec, ktorú ma naučila Akadémia – nič nerobiť nasilu.

Tvojou prioritou bolo od začiatku Rozprávanie a naplno si sa doň pustila v rámci Výzvy: Prehovor ma! (pozn. súťaž v rámci Akadémie samoukov zameraná na rozprávanie) , keď si počas 2 týždňov spolu prehovorila až 7, 5 hodiny.  Pomohla ti táto skúsenosť prekonať strach z rozprávania po anglicky?  

Musím povedať, že áno, rozprávania som sa obávala, ale konverzácie so spolužiakmi mi pomohli tento strach prekonať. Na začiatku Akadémie samoukov sme mali nahrať krátke video, ako rozprávame v cudzom jazyku. Som veľmi rada, že som to svoje nahrala a zverejnila, pretože si ma vďaka nemu všimla jedna z účastníčok Akadémie a navrhla mi konverzáciu. Povzbudila ma, aby som sa nebála osloviť ostatných spolužiakov ani ja sama.

Keď sa začala Výzva: Prehovor ma, teda súťaž o to, kto v najbližších dňoch absolvuje najviac konverzácií s ostatnými spolužiakmi v Akadémii, zapojila som sa, lebo som už úvodnú konverzáciu mala za sebou a vedela som, čo asi očakávať. Rozprávanie so spolužiakmi sa mi veľmi páčilo, bolo to uvoľnené a preto som sa rozhodla túto príležitosť využiť naplno a absolvovať čo najviac konverzácií. Pomohlo mi to prekonať úvodný strach z rozprávania a bez problémov som sa rozhovorila. 🙂

Nielen účastníci našich kurzov, no ľudia vo všeobecnosti majú z rozprávania v cudzom jazyku strach. Ako si ho prekonala ty? Čo by si poradila ostatným, aby sa prestali báť a pustili sa do neho tiež?

Jednoducho sa prekonať. Určite nie ste na tom tak zle, ako si myslíte

Mne najprv pomohli pozitívne reakcie na moje Úvodné video a spolužiačka z Akadémie, ale niektoré kroky ostali na mne – ja som jej napísala naspäť a dohodli sme sa na ďalších konverzáciách, ja som napísala ostatným a rozbehlo sa to. Keď mám teraz pred sebou výzvu, moja hlava hovorí, že je to možné. Zvládli to iní, prečo by som to nezvládla ja?

Na začiatku som mala strach. Bola som nervózna snáď zo všetkého. Bude moja angličtina príšerná? Budeme sa mať o čom rozprávať? S kým skončím v rozhovore? Bolo to ako rande naslepo, ale dávno som sa tak nenasmiala ako pri mojej prvej konverzácii (a upozorňujem, že sme sa nesmiali na mojich výkonoch v angličtine). 

Máš pocit, že sa tvoja úroveň angličtiny zlepšila, odkedy využívaš metódy Jazykového mentoringu? V čom vidíš najväčší posun?

Určite áno, aj keď som nezačínala úplne od začiatku. Všimla som si, že ľahšie rozumiem hovorenému slovu (ďakujem, podcasty!), výslovnosť išla hore a slovíčka mi ľahšie prichádzajú na myseľ. 

Vždy ma poteší, keď mám šancu použiť frázu z Goldlistu. Vety sa mi vďaka  nemu a Anki tvoria jednoduchšie. V spojení s tým, že som dosť čítala v angličtine (a stále čítam), mi to veľmi pomohlo.

Máš nejaké pekné zážitky s učením alebo s angličtinou, o ktoré by si sa chcela podeliť?

Mohla by som opisovať celú Akadémiu :), ale vyberiem dva naj zážitky – konverzácie, na ktoré sa teraz teším každý týždeň, a prístup mentoringového tímu aj akademistov. Do Akadémie sa hlásia ľudia, ktorí to s učením myslia vážne a z vlastnej skúsenosti viem, že sú ochotní pochváliť, poradiť aj pomôcť. Veľmi to pomáha.

Tím Jazykového mentoringu je naozaj veľmi otvorený a pripravený podať pomocnú ruku. Obdivujem, že každého z akademistov brali osobitne a naše mentorky reálne vedeli, o kom rozprávajú, čo ho zaujíma, a čomu sa chce venovať. V Akadémii som spoznala veľa výnimočných ľudí, a to je iba jedna z vecí, za ktoré som vďačná.

Máš ešte ďalšie ciele, čo sa týka angličtiny? Alebo si nateraz so svojou úrovňou spokojná a možno uvažuješ o štúdiu iného jazyka?

Myslím, že v jazyku je vždy čo zlepšovať a ja som stále vzdialená od mojej vytúženej hranice. Som však spokojná s tým, že po anglicky sa dohovorím s kýmkoľvek.

Pokiaľ ide o štúdium iných jazykov, začala som sa vo voľnom čase hrať s esperantom. Len tak, keď sa mi chce. Nič vážne. Beriem to viac ako relax než učenie. Nemám ani stanovené ciele. Neskôr by som chcela začať s ruštinou a vyskúšať si, aké je to začať s jazykom od nuly. Láka ma azbuka a rada by som sa vrátila aj k nemčine. Najnovšie mám už aj kurz Kľúč k jazykom, takže už stačí iba začať, ale hneď určite nie. Až po maturitách.

Ktorá metóda ťa bavila najviac a ktorú považuješ za jednu z najefektívnejších a odporučila by si ju úplne každému?

Ťažko sa mi vyberá, pretože striedaním metód sa dosiahnu najlepšie výsledky, ale ak by som si musela vybrať – metóda Goldlist. Spája v sebe slovnú zásobu a ak si zakaždým pozriete výslovnosť, ľahko použijete vetu v konverzácii. Určite odporúčam Goldlist vyskúšať. 

Na záver by som už len chcela dodať, aby ste sa nebáli ísť tam, kam sa chcete dostať. Aj prvý krok vás posunie bližšie k cieľu.

Akadémia samoukov je dvojmesačný program, v ktorom sa každý učí svoj jazyk podľa svojich vlastných priorít a potrieb. Na začiatku si každý vyberie, čomu sa bude venovať, stanoví si plán podľa svojich časových možností (pokojne aj 15 minút denne, ale ideálne pol hodinka až hodinka denne), a my potom dohliadame na to, aby ste sa učeniu skutočne venovali, a aby ste to robili správne a efektívne.

Naším programom si prešli stovky študentov u nás aj po celom svete, a väčšina z nich úplne zmenila prístup k učeniu sa jazykov – zrazu je to pre nich zábava! Ak chcete viac info o našich Akadémiách samoukov, prečítajte si ich TU.

Lýdia Machová

Jazyková mentorka a tlmočníčka
Som polyglotka, jazyková mentorka, tlmočníčka a autorka tejto stránky. Ako samouk som sa naučila 9 jazykov, 7 z nich si udržiavam na plynulej úrovni a každé dva roky sa učím nový. Som presvedčená, že jazyk sa dokáže naučiť ktokoľvek, bez ohľadu na talent, vek či iné danosti – ak vie, ako na to. V rámci Jazykového mentoringu ponúkam ľuďom kompletný návod na to, ako sa môžu akýkoľvek jazyk naučiť na dobrej úrovni, za pomoci jednoduchých, často úplne bezplatných materiálov na internete a v kníhkupectvách.
Komentáre