Keď sa jazyky stanú obsesiou

Emka je šikovná maturantka a toto leto sa pre ňu nieslo v znamení angličtiny. Pridala sa totiž do dvoch dvojmesačných jazykovo-mentoringových programov, v ktorých sa účastníci pod vedením jazykovej mentorky Lýdie Machovej sami učia cudzie jazyky. Ema hneď nasadila také tempo, že sme len v úžase sledovali, koľko času si dokáže na angličtinu nájsť popri škole, ale hlavne cez prázdniny. Pravidelne vyhrávala našu súťaž o najusilovnejšieho mentoristu týždňa. Kým si jej spolužiaci užívali dva mesiace ničnerobenia, Ema si našla novú záľubu a stanovila si celkom nový ambiciózny cieľ – chce sa stať polyglotkou a tlmočníčkou. Nie vždy jej však angličtina tak išla…

Ako vyzeralo tvoje učenie sa jazykov pred tým, ako si sa zapojila do jazykového mentoringu?

Angličtinu som sa začala učiť v škôlke a pokračovala som na základnej škole. Bavila ma zo všetkého najviac, no kvalita výučby bola veľmi zlá, takže som mávala i súkromné hodiny angličtiny s učiteľkou.

Myslela som si, že anglicky viem celkom dobre. Po nástupe na strednú školu som však zažila trpké sklamanie. Takmer ničomu som nerozumela. Bolo to veľmi frustrujúce, navyše som si nesadla s učiteľkou angličtiny, takže som získala pocit že sa anglicky nikdy dobre nenaučím a v porovnaní so spolužiačkami nemám šancu.

Mala som z angličtiny pomerne zlé známky a začala som ju nemať rada. Doma som sa ju pravidelne učievala, no bolo to z donútenia a nikdy som pokroky necítila. Respektíve nejaké pokroky boli viditeľné na známkach, ale nie v hlave. Robila som suché gramatické cvičenia, monotónne som čítala texty, vypracovávala úlohy do školy.

V treťom ročníku nám dali novú skvelú angličtinárku a som  tomu nesmierne rada. Začala som sa zamýšľať nad svojou angličtinou. Vedela som, že musím niečo spraviť. Život však plynul ďalej a stále som presne nevedela čo.

Kde teda nastal zlom?

Jedného dňa som na Facebooku narazila na článok stránky Jazykový mentoring, konkrétne „Je na jazyky potrebný talent?“. To ma zaujalo a stránku som si preštudovala. Bolo to presne to, čo som potrebovala. Dávka motivácie bola ako balzam na dušu. Pozrela som si všetky Lýdiine videá o učení sa jazykov na internete, a snažila sa ich aplikovať do praxe.

Keď som zistila o videokurze Majster jazykov, hneď som si ho zaobstarala. Nasledujúce dni som v očarení sledovala videá s tipmi, trikmi a návodmi. Zrazu som chápala, prečo mi to doteraz nešlo a čo som robila zle. Pochopila som, že nikto ma jazyk nenaučí a hlavná úloha je len a len na mne. Ako blesk z jasného neba sa objavila ponuka zaktivizovať si pred letom cudzí jazyk a následne po ňom možnosť prihlásiť sa do online mentoringového programu na celé dva mesiace prázdnin. Neváhala som a prihlásila som sa. A tak sa mi zmenil život. Doslova.

Čo konkrétne si vo svojom učení sa angličtiny zmenila?

Na angličtinu som sa zrazu vrhla plná entuziazmu a nadšenia. Začala som nakupovaním kníh. Kúpila som si cvičebnicu a učebnice, ktoré zaujímali mňa, nie tie, ktoré nám predkladali v škole. V mojom nákupnom košíku nechýbali anglické knižky – dvojjazyčné i čisto anglické. Predplatila som si anglický časopis, nakúpila zošity, perá a ceruzky a šla som na to.

Určila som si priority –gramatiku, slovnú zásobu a počúvanie a začala som. Počas prvého mentoringového programu som sa učievala po príchode zo školy dve až tri hodiny denne. Bolo to úplne iné ako to suché učenie predtým. Každé poobedie sa začínalo radostne.

Najprv som si napísala Goldlistový zoznam dvadsiatich nových výrazov. Goldlist som si okamžite zamilovala. Funguje na tisíc percent a môžem ho vrelo odporúčať. Potom prišlo na rad čítanie. Keďže som čítala knihy, čo ma bavili, veľmi som si to užívala. Rozprávanie som si precvičovala s mojou indickou kamarátkou, či už cez chat alebo videohovor.

Ďalšie momenty patrili počúvaniu anglických piesní a ako posledná šla gramatika. Precvičovala som si ju z Cvičebnice anglickej gramatiky z vydavateľstva Polyglot a z knihy English Grammar in Use.

Po skončení prvého programu s Lýdiou som sa cítila nakopnutá do učenia a keďže sa blížili prázdniny, desila som sa myšlienky, že sa dva mesiace angličtiny nedotknem a stratím všetku prácu s jazykom. Vrhla som sa teda na druhý program s podtitulom Prázdninový mentoring. Bola som odhodlaná vyťažiť z voľného času čo najviac, i na úkor oddychu.

Ako vyzeral tvoj bežný deň s angličtinou počas prázdnin?

Deň mi začínal Goldlistom (poznámka: metóda na učenie sa slovíčok písaním do zošita), po raňajkách som sa vrhla na čítanie a po ňom na gramatiku. S každou z týchto činností som trávila hodinu. Moji rovesníci len vstávali a ja už som mala za sebou tri hodiny angličtiny. 

Na počúvanie som objavila revolučnú metódu – podcasty. Sadli mi na milión percent. Počúvam všade – keď idem so psom na prechádzku, do obchodu, niečo vybaviť do mesta, pri upratovaní a aj len tak pri oddychu. Z počúvania sa mi preto za deň nakopí aj hodina a pol až dve.

Poobedie až navečer patrí rozprávaniu – osobne s native speakerom, cez internet s kamarátkou či s inými účastníkmi mentoringu.

Máš pocit, že si sa v angličtine za tie necelé 4 mesiace zlepšila?

Vďaka jazykovému mentoringu sa môj postoj k jazykom úplne zmenil. Objavila som, čo znamená slovo polyglot a stanovila som si ciele. Chcem sa stať tlmočníčkou a polyglotkou. Cudzie jazyky som začala milovať. Už viem, že nikto ma ho nikdy nenaučí, ale musím sa učiť sama. Vďaka novým metódam, ktoré ma bavia, a vďaka systému ktorý som si stanovila, to nie je vôbec zložité a je to radosť.

Za celé tri roky, čo som na strednej, som takýto posun nedosiahla. Jasne ho cítim a som šťastná. Som istejšia v komunikácii, používam gramatické časy, pred ktorými som predtým mala rešpekt. Výrazne pociťujem zvýšenie slovnej zásoby a viac rozumiem počutému textu.

Ako si na tom s učením po skončení mentoringového programu?

Keďže mi začala škola, s učením trochu poľavujem. Niečo podobné ako pred prázdninami – dve-tri hodinky denne, ak sa podarí, tak viac. Stále však s rovnakým nadšením a metódami, systémom. 

Chceš sa ďalej učiť? Vyskúšať niečo nové?

Akonáhle bude ďalší mentoringový program, idem do toho. Sila skupiny je ohromujúca a aj keď niekedy strácate motiváciu, stačí jeden príspevok do skupiny a opäť vystrelí nahor. A začala som sa učiť nový jazyk – ruštinu – a veľmi ma to chytilo.

Aká je tvoja najobľúbenejšia metóda na učenie?

Je ich viac. Goldlist, podcasty, rozprávanie s native speakerom, Memrise, Duolingo.

Máš nejaké pekné zážitky s učením alebo s jazykom, o ktoré by si sa chcela podeliť?

Jeden milý zážitok mám s native speakerom. Použila som v konverzácii idiómy, ktoré som predtým vôbec nepoznala. Ani by som sa predtým neodvážila idiómy použiť. Milo ho to prekvapilo a pochválil ma. Vtedy som videla, že moja práca a snaha sa vyplatila.

Z tých 4 mesiacov jazykového mentoringu neľutujem ani sekundu. Vyťažila som z nich najviac, ako sa dalo a som na seba pyšná. Zmenil sa mi život, mám sen, ktorý chcem napĺňať. Vďaka mentoringu sa jazyky stali pre mňa radosťou a jednou z najväčších obsesií v živote. Pokúsim sa vytrvať v učení najviac, ako je to v ľudských silách.

Komentár jazykovej mentorky

Emkine pokroky sme zreteľne videli aj my. Bolo úžasné sledovať, ako sa jej gramatika zlepšuje s každým príspevkom, ktorý napísala do podpornej Facebookovej skupinky pre účastníkov mentoringu, či ako používa čoraz pokročilejšiu slovnú zásobu. Všetci v tíme Jazykového mentoringu sme z toho mali nesmiernu radosť.

Emka, prajem ti veľa šťastia na ceste za tvojím cieľom. Viem, že ak sa aj do ruštiny pustíš s takou vervou ako do angličtiny, stane sa z teba skvelá tlmočníčka. A už sa teším, keď bude môcť komunita polyglotov privítať novú členku!

Prečítajte si príbehy ďalších absolventiek mentoringových programov – Eriky, ktorá si na učenie dokázala nájsť až 20 hodín týždenne, a Katky, ktorej po dvoch mesiacoch mentoringu neverili, že preklad do nemčiny robila bez pomoci Nemca.

Lýdia Machová
Lýdia Machová
Jazyková mentorka a tlmočníčka

Som jazyková mentorka a autorka tejto stránky. Spôsob, akým sa učia cudzie jazyky na školách, mi nevyhovoval, a tak som vymyslela jazykový mentoring, aby som vedela ľuďom pomôcť učiť sa jazyky tak, ako to robia polygloti. Ja sama sa učím nový jazyk zhruba každé dva roky a ešte stále ma to prekvapivo baví.

Podobné články

Komentáre