Ako sa učiť cudzie jazyky (tak, aby sme ich aj vedeli)

Všetci poznáme ten problém, že trávime s jazykmi roky času, vynakladáme množstvo peňazí, energie, nervov a stále nie a nie dostať ten jazyk na úroveň, keď by bol pre nás prirodzený, keď by sme si vedeli hocičo prečítať alebo povedať, nemuseli by sme sa stresovať a rozmýšľať nad tým, ako preložíme každé slovíčko.

 

Som presvedčená, že dôvodom, prečo ľudia nevedia cudzie jazyky napriek rokom učenia sa je, že sa neučia správnym spôsobom. Investujú energiu neefektívne a ani po dlhej dobe sa nedostavujú výsledky. Rada by som vám teraz predstavila svoju teóriu o tom, prečo si myslím, že takýto systém nefunguje a ako sa dajú jazyky učiť tak, aby to naozaj fungovalo.

Moja filozofia sa zakladá na 4 pilieroch, podľa ktorých sa učím všetky jazyky (v texte sú piliere aktualizované oproti videu). Ovládam ich teraz už pomaličky sedem a viem, že takto sa učia aj iní polygloti, ktorí ovládajú veľa jazykov.

  1. Prvá vec, ktorú máme spoločnú je, že učenie nás baví. To je vlastne odpoveď na to, akou metódou sa učiť. V podstate akoukoľvek, ktorá vám vyhovuje, a baví vás. Tá metóda bude pre vás totiž najúčinnejšia, pretože keď váš mozog niečo vníma ako zábavu, niečo príjemné, neberie to ako učenie. Akýmsi vedľajším účinkom je, že sa učí a udržiava si informácie. Takže je jedno, či vás bavia metódy skôr na čítanie alebo písanie, či si radi píšete rukou, alebo obľubujete aplikácie – tých metód je strašne veľa, hlavne aby vás to bavilo. Taktiež si treba vyberať texty, ktoré sa vám páčia. Ak vám niekto poradí, že je nejaká kniha dobrá, ale vás nebaví a nezaujíma, nechajte ju tak, neučte sa z nej. To isté platí pre učebnice. Pokiaľ vám tá knižka nevyhovuje, nepáči sa vám, hoci aj vizuálne alebo sa nedrží dobre v ruke, nemáte k nej dobrý vzťah, nebude to pre vás dobrá metóda. Musí vás to v prvom rade baviť.
  2. Druhý pilier je, že s jazykom budete musieť stráviť veľa času. To ľudia neradi počujú, pretože každý chce zázračnú metódu, ktorou sa angličtinu naučí za dva týždne, najlepšie v spánku, aby sme o tom ani nevedeli, aby nás to nestálo žiadne úsilie. Ale pokiaľ chcete nejakú skratku, tak to bude fungovať asi tak, ako keď si kúpite vibračný pás, ktorý si dáte na brucho. Bude vám vibrovať, kým pozeráte telku a vy sa tvárite, že pri tom chudnete alebo si formujete svaly. Bohužiaľ, bez tej námahy to nepôjde. Je veľmi potrebné, aby sme nejakú námahu vynaložili a to sa prejavuje práve množstvom času, ktorý strávime s daným jazykom a robením niečoho, čo nás baví. Verte, že vtedy sa vám to vráti naspäť. Dôležité však nie je len množstvo času, ale aj frekvencia. To znamená, že by sme sa mali učiť často. Odporúčam stráviť s jazykom aspoň trošku času každý deň. Keď len 10-15 minút, vždy je to lepšie, ako keď si poviete, že v nedeľu máte čas, sadnete si k tomu a strávite s jazykom štyri hodiny. Váš mozog bude unavený, bude to nárazové a do ďalšej nedele aj tak stihnete všetko zabudnúť. Je oveľa lepšie a efektívnejšie si kontakt s jazykom rozdeliť na malé kúsky a venovať sa mu často.
  3. Využívanie efektívnych metód nám učenie sa podstatne zjednoduší a skráti. Jazyk sa vďaka nim totiž naučíme podstatne jednoduchšie a s vynaložením menšej námahy. Aké sú to? Medzi efektívne metódy patria napríklad dvojjazyčné knihy či podcasty. Kompletný popis mnou odskúšaných metód som zozbierala do svojich videokurzov.
  4. Úplne najlepšie sa nám učí jazyk vtedy, keď sa učíme systematicky. To znamená, že máme nejaký plán, povieme si, že každý deň budeme robiť to a to, nepôjdeme spať, kým neurobíme túto jednu vec, prečítame si aspoň jeden článok, vypočujeme si aspoň jednu nahrávku, pozrieme si jeden diel seriálu,… Je jedno, čo robíte. Pokiaľ máte systém a poviete si, že v tomto období budete investovať viacej času, možno trošku obmedzíte iné aktivity, a budete sa tomu jazyku venovať, je isté, že aj o krátke obdobie môžete u seba sledovať veľké pokroky.

Veľmi rada vysvetľujem učenie sa jazyka na metafore ostrova. Ak totiž nejaký jazyk nevieme, alebo sme len na začiatočníckej úrovni, je to, akoby sme boli na ostrove, obmedzení. Nemáme veľké možnosti, nemôžeme nikam ísť, pretože všade okolo nás je šíre more. More je svet, v ktorom vieme využiť cudzí jazyk. Ak je to, povedzme, angličtina, tak máme milióny textov na internete, môžeme sa rozprávať s akýmikoľvek cudzincami, pozrieť si akýkoľvek film, vypočuť nahrávku… To platí, samozrejme, pre všetky jazyky, nielen pre angličtinu. Keď sa ľudia chcú dostať z tohto ostrova preč, musia preplávať až za posledné vlny, do bodu, kde sa prestanú vytvárať. Okolo ostrova totiž máme vlny, najskôr sú malé, ale potom, ako ideme ďalej, sa zväčšujú. Práve tu veľa ľudí pri učení stroskotá. Majú totiž loďku, v ktorej veslujú len trošku na jednu, trošku na druhú stranu. Neveslujú dostatočne silno a intenzívne na to, aby sa dostali až na ten bod, kde vlny končia. To je práve kameň úrazu.

Keď veslujete len tak, že napríklad chodíte na kurz a v pondelok máte hodinu, to je veslovanie trošku doľava. Potom si v stredu zaveslujete trošku doprava. Od stredy do pondelka nič, až desať minút pred hodinou, keď si spravíte úlohu, nemám pravdu? Potom zase trošku veslujem a keď sú prázdniny, tak už absolútne nič. Kontakt s jazykom nulový a potom sa čudujem v septembri, keď prídem po letných prázdninách zase na kurz, prečo som sa nejako neposunul a necítim na sebe žiadne výsledky. Je to preto, že ste dostatočne silno neveslovali. Treba sa jednoducho zaťať a povedať si, teraz budem makať, bude to namáhavé, ale ja to dám, pretože keď sa dostanem do bodu, kde končia vlny, čaká ma obrovské more príležitostí a možností, ako ten jazyk využiť. A ten pocit za to stojí.

Môžem vám povedať, že ten okamih, keď sa preveslujete cez pravidelný kontakt s jazykom, až na tento bod, je úplne úžasný. Zažila som to už v siedmich jazykoch a preto sa rada učím ďalšie jazyky, pretože ten pocit mi za to stojí. Zistíte, že počúvate nahrávky ako predtým, ale zrazu im rozumiete. Idete do zahraničia, ľudia idú oproti, začujete úryvok konverzácie a vám to nepríde ako cudzí jazyk, pretože tomu rozumiete. Niekto sa vás niečo opýta a vy viete vyjadriť to, čo chcete. Nerozmýšľate nad prítomnými, minulými časmi a neviem, čím ďalším. Je to pre vás prirodzené a viete ten jazyk použiť. Toto je krásny pocit, ktorý mne osobne určite stojí za to, aby som zaveslovala tam, kde sú vlny, aby som vynaložila viac energie, pretože sa to vráti.

Práve v tomto veľa ľudí stroskotá. Na úrovni medzi stupňami A0 (začiatočník) a dobrou B1 (mierne pokročilý) neveslujú dostatočne a môžu tam stráviť aj 20 rokov. A nikdy sa nedostanú na ten prelomový bod. Vy si myslíte, že je to preto, lebo nemáte talent na jazyky. Ale reálne ste len nedodržiavali tie štyri zásady. Nerobili ste veci, ktoré vás bavia, nerobili ste ich dostatočne intenzívne, dostatočne často, nepoužívali ste efektívne metódy a pravdepodobne ste nemali systém. Keď nemáte na veslovanie systém, nemáte nikoho, kto vám kričí, teraz doľava, doprava, nemáte žiaden kurz, tak je to veľmi ťažké, pretože keď zaveslujete len sem-tam po troche, tak vás ďalšia vlna pri chvíli ničnerobenia zmetie späť k ostrovu a ste tam, kde ste boli. Môžete začať odznova, príležitostne veslovať a nikdy sa nikam neposuniete.

Takto ja vnímam učenie sa jazyka. Mám to na sebe overené sedemkrát a viem, že to tak funguje a je to úplne fascinujúci pocit. Dôležité je, aby sme sa dostali za úroveň, kde sa tvoria vlny.

Zhrnutie:

Učte sa jazyk spôsobom, ktorý vás bude baviť. Efektívnych metód je veľmi veľa, neexistuje žiadna správna, vás osobne to musí baviť. Naštvite sa a povedzte si, že počas nasledujúcich 2-3 mesiacov tomu budete venovať viacej času a dajte si každý deň polhodinku alebo aj hodinku. Čas viete s jazykom stráviť aj bez toho, aby ste sedeli doma nad knihami, možností je naozaj veľa. Venujte sa jazyku často. Povedzte si, že s ním každý deň strávite hoci len 10-15 minút, ale nepôjdete spať, kým toto nespravíte. Keď si pripravíte plán, povedzte si, že za dva-tri mesiace si prejdem toto, tamto, s touto knižkou budem robiť, tento seriál si pozriem, a tak ďalej. Uvidíte, že to o chvíľu pôjde samo. Zvyknete si na učenie a už nad ním nebudete ani rozmýšľať a nebudete ho brať ako nejakú namáhavú činnosť, nepríjemné učenie sa jazyka, ale bude to zábava.

Verím, že vám moje rady na učenie sa jazykov pomôžu prekonať vlny a tiež zažijete ten úžasný pocit, keď ste na šírom mori. Myslíte si, že vám sa to isto nepodarí, lebo nemáte talent? Pozrite si moje ďalšie video, kde hovorím, ako to s tým talentom vlastne je.

Lýdia Machová
Lýdia Machová
Jazyková mentorka a tlmočníčka

Som jazyková mentorka a autorka tejto stránky. Spôsob, akým sa učia cudzie jazyky na školách, mi nevyhovoval, a tak som vymyslela jazykový mentoring, aby som vedela ľuďom pomôcť učiť sa jazyky tak, ako to robia polygloti. Ja sama sa učím nový jazyk zhruba každé dva roky a ešte stále ma to prekvapivo baví.

Podobné články

Komentáre